Ranking najbardziej wpływowych samorządowców w internecie w 2021 roku został stworzony przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. IBIMS prowadzi „badania w zakresie skutecznego dotarcia z komunikacją do odbiorców w kanałach social media i internecie oraz analizy sentymentu i emocji w zakresie społecznych oczekiwań”.
Zaskakujące wyniki?
Jak informuje IBIMS, ranking najbardziej wpływowych samorządowców w internecie zbudowany został na bazie analizy 142 profili Facebook burmistrzów i 88 profili prezydentów miast członkowskich Związku Miast Polskich. – Nasz ranking może zaskoczyć wielu obserwatorów przestrzeni samorządowej. Jasno z niego wynika, że wielkość miasta czy też rozmiar jego budżetu marketingowego nie przekłada się w prosty sposób na efektywność w komunikacji społecznej – zaznaczają twórcy raportu.
– Profil prezydenta czy burmistrza miasta jest bardzo często miejscem, gdzie po raz pierwszy w przestrzeni pojawiają się kluczowe informacje dla miast. To dobrze, poczucie ekskluzywności profilu jest istotne. Potrzeba jednak, by tego typu (kluczowe przecież!) wydarzenia obudować odpowiednią strukturą narracyjną, by informacja np. o budowie nowej sali koncertowej nie była zwykłym postem z długim tekstem i zdjęciami z wizualizacji, a całą opowieścią, łącznie z odpowiedzią na uwagi czy komplementy mieszkańców – podkreślają w IBIMS.
Aktywność i interakcje
Pod względem aktywności i interakcji najlepsi są Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, jednak trzecie miejsce w rankingu zajmuje prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. W ciągu roku zamieścił on 972 posty, docierając do ponad 43 tysięcy fanów.
Według analizy IBIMS dobrze zarządzany profil prezydencki powinien generować minimum 700 postów rocznie, czyli około 2 dziennie. Ważna jest nie tylko częstotliwość publikacji, ale również jakość treści i spójność z systemem komunikacji miasta.
Ranking prezydentów
W analizie tworzącej ogólny ranking prezydentów miast brane pod uwagę były: suma fanów na koniec roku, liczba zamieszczanych postów rocznie i dziennie, suma polubień zamieszczanych treści, komentarze oraz udostępnienia postów, a także całkowita liczba interakcji i wskaźnik performance. Jak wyjaśniają autorzy badania, wskaźnik performance liczony jest z uwzględnieniem sumy uzyskanych interakcji w całym badanym okresie podzielonej przez liczbę fanów z 31 grudnia 2021 roku. Uzyskana wartość mnożona jest przez średnią dzienną liczbę wpisów w całym roku.
W rankingu prezydentów (tym razem Jacek Sutryk wyprzedził Aleksandrę Dulkiewicz) najwyżej z zagłębiowskich prezydentów sklasyfikowany jest Arkadiusz Chęciński - na 7. miejscu (wyprzedza Rafała Trzaskowskiego – prezydenta Warszawy) z 93/100 punktami według wskaźnika performance. Prezydent Dąbrowy Górniczej – Marcin Bazylak jest na 26. miejscu (402 posty w ciągu roku, ponad 18 tysięcy obserwujących, 71/100 punktów według wskaźnika performance), Łukasz Komoniewski – prezydent Będzina jest 27 (432 posty, 9 tys. obserwujących, 70/100 pkt).
Ranking burmistrzów
W rankingu burmistrzów pod względem aktywności i interakcji najlepszy okazał się Tomasz Szczerba, burmistrz Wojkowic z najwyższym wskaźnikiem interakcji. W pierwszej „dziesiątce” jest Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi, który zajął 4. miejsce. Minimum publikacji dobrze zarządzanych profili burmistrzów to około 500 postów rocznie. Zbigniew Szaleniec opublikował ich 472.
W ogólnym rankingu (wygranym przez Emiliana Berę z Jawora) obaj burmistrzowie z Zagłębia także są wysoko – Tomasz Szczerba jest drugi, a Zbigniew Szaleniec dziewiąty.