– Otrzymaliśmy z Banku Gospodarstwa Krajowego obietnicę dofinansowania – informuje dąbrowski magistrat. – Obietnica ma związek z wnioskiem miasta do BGK o zmianę zakresu inwestycji. Dwukrotnie ogłaszaliśmy bowiem przetargi na zaprojektowanie i budowę łącznika oraz przebudowę części aleja Zagłębia Dąbrowskiego (od ulicy Tysiąclecia do ulicy Wybickiego). Niestety, najniższe oferty opiewały na 42 i 49 mln zł, więc postępowania zostały unieważnione.
Miasto wystąpiło więc do Banku Gospodarstwa Krajowego o „możliwość wydatkowania 20 mln zł z Polskiego Ładu na realizację inwestycji w zakresie ograniczonym tylko do budowy łącznika ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego”. W poniedziałek, 30 stycznia, przyszła a banku pozytywna odpowiedź, dzięki której miasto może ogłosić kolejny przetarg dotyczący 900-metrowego łącznika biegnącego wzdłuż torów.
Budowa łącznika wiąże się z częściową przebudową ronda przy ulicy Konopnickiej, a także – z budową innego ronda, z którego ruch poprowadzony zostanie na nową drogę.
– Dzięki przedłużeniu ul. Kolejowej do ul. Sobieskiego stworzyliśmy alternatywę dla przejazdu przez śródmieście. Ta alternatywa będzie miała całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę takiego ruchu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Jak informuje magistrat, nowa droga połączy się z istniejącym wiaduktem na ul. Granicznej. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący wzdłuż nowej „obwodnicy”. Na nowej drodze zostanie wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Ponadto w planach jest wyznaczenie pasa ułatwiającego włączenie się do ruchu właśnie od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego.