Wykonawcą robót jest będzińska firma Primost Południe, z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” w lipcu zeszłego roku. Umowny termin zakończenia prac ustalono na 13 stycznia 2024 r. – W tym czasie wykonawca ma za zadanie opracować dokumentację formalną i projektową, uzyska niezbędne zgody i uzgodnienia formalno-prawe, wykonać cały zakres prac i przywrócić docelową organizację ruchu – informuje katowicki oddział GDDKiA.
Dodajmy, że w związku z przebudową wiaduktu wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej – dla linii tramwajowej nr 22, na odcinku Czeladź Dworzec – Będzin Rondo, Zarząd Transportu Metropolitalnego zaplanował już na 29 lipca.
Zmiany na DK86
Ja będzie przebiegała przebudowa wiaduktu? Najpierw rozebrane zostanie torowisko, co jednak nie oznacza jeszcze utrudnień w ruchu drogowym. Pierwsze zmiany organizacji ruchu na DK86 zaplanowane zostały na 7 sierpnia – wyłączone zostaną lewe pasy ruchu po to, aby przygotować przejazdy pomiędzy jezdniami. – Przewidujemy, że powinno to potrwać maksymalnie do dwóch dni. Termin rozpoczęcia wprowadzania nowej organizacji ruchu uzależniony jest jednak do wystąpienia dogodnych warunków atmosferycznych. Potrzebujmy dwóch dni dobrej, bezopadowej pogody – podkreślają w GDDKiA.
Zmiany w organizacji ruchu na DK86 zostaną wprowadzone, gdy rozpoczną się roboty zasadnicze. Wiadomo już, że wyłączona zostanie jedna jezdnia, a ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą. Prędkość ograniczona zostanie do 60 km/h, zaś na przejazdach na druga jezdnię – do 40 km/h. – W międzyczasie przebudujemy podporę środkową (przy wyłączeniu z ruchu lewych pasów DK86) oraz podpory skrajne (przy wyłączeniu z ruchu prawych pasów DK86). O planowanych zmianach w organizacji ruchu będziemy informować z odpowiednim wyprzedzeniem. Zakończenie prac powinno nastąpić na przełomie tego i przyszłego roku – informuje GDDKiA.
Inwestycja za 3,5 mln zł
Podczas prac zwiększona zostanie skrajnia drogowa pod obiektem nad DK86 w Będzinie, co pozwoli usunąć ograniczenie wysokości dla pojazdów przejeżdżających pod wiaduktem tramwajowym.
– Aktualnie posiada on nienormatywną skrajnię pionową (wolną przestrzeń nad drogą, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju). Pomimo istniejącego oznakowania zakazującego wjazdu pod obiekt pojazdów wyższych niż 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku ruchu) kilkukrotnie doszło do uszkodzeń jego konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej niż dopuszczonej znakami. Po przebudowie, obejmującej m.in. wykonanie nowych podpór i konstrukcji nośnej, minimalna skrajnia pod obiektem będzie już zgodna z obowiązującymi w tym zakresie warunkami technicznymi, czyli 4,7 m wysokości – wyjaśnia katowicki oddział GDDKiA.
Dodajmy, że projekt i prace kosztować będą w sumie około 3,5 miliona złotych.