Obwodnica
Poręby i Zawiercia liczy 16,7 km. Koszt jej budowy to ponad 545,5
mln złotych. Inwestycja otrzymała 239,1 mln złotych dofinansowania
ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2014-2020, a niedawno – latem, także 150 mln złotych z Programu
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Umowę
z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad podpisała w grudniu 2019 roku. Pierwotny
termin zakończenia inwestycji wyznaczono na 23 kwietnia 2023 roku.
Po trzech latach, w grudniu 2022, podpisano jednak aneks, który
wydłużył czas ukończenia inwestycji do 30 lipca 2024 roku.
Powodem było opóźnienie w uzyskaniu zezwolenia na realizację
inwestycji drogowej (ZRID). Ostatecznie jednak obwodnica ma być
gotowa 25 kwietnia 2025 roku.
Dwa
pasy, dwa węzły...
Jak
informuje GDDKiA, inwestycja obejmuje budowę nowego dwujezdniowego
odcinka DK78 o długości 16,664 km, w klasie technicznej GP (główna
ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, dwóch
węzłów drogowych (Kuźnica i Kromołów), sygnalizacji świetlnych
na skrzyżowaniu DK78 z DW793 w Siewierzu oraz DK78 z ul.
Oleśnickiego w Porębie, przejazdów i wjazdów awaryjnych na DK78,
obiektów inżynierskich, systemu odwodnienia, urządzeń ochrony
środowiska, w tym zabezpieczeń akustycznych, przejść dla
zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem
ochronno-naprowadzającym, zieleni i ogrodzenia DK78, oświetlenia
drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sieci
teletechnicznych.
Zakończone
zostały już prace związane z wykonywaniem ustrojów niosących na
wszystkich obiektach mostowych. Kończy się układanie izolacji i
warstwy wiążącej czy wykonywanie kap chodnikowych. Rozpoczęto
również układanie warstwy ścieralnej nawierzchni.
– Na drogach położono już ponad 90 proc. podbudów z mieszanek asfaltowych, 70 proc. warstwy wiążącej oraz około 60 proc. warstwy ścieralnej nawierzchni trasy głównej z mieszanki SMA. Równocześnie prowadzone są roboty wykończeniowe w zakresie humusowania skarp i terenów zielonych, montażu barier ochronnych, umocnienia poboczy oraz oznakowania poziomego i ogrodzenia drogowego – informuje GDDKiA.
Zamontowano
już wszystkie przepusty ekologiczne, trwa umacnianie wlotów i
wylotów, a także instalowanie wyposażenia. Montowane są ekrany
przeciwolśnieniowe, rozpoczęła się ponadto budowa zabezpieczeń
przeciwhałasowych.
Są
też dwa ronda
Dodajmy,
że przebudowano odcinek drogi wojewódzkiej nr 796 i wybudowano
rondo na węźle Kuźnica – do wykonania pozostała warstwa
ścieralna. Przebudowano ponadto odcinek drogi wojewódzkiej nr 791
wraz z budową ronda na węźle Kromołów. Tutaj także pozostało
ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni z mieszanki SMA.
Przebudowano kolidujące z budową obwodnicy odcinki ul.
Oleśnickiego, ul. Chopina w Porębie oraz ul. Grunwaldzkiej w
Zawierciu. W tych miejscach trwają już roboty wykończeniowe.
– Na węźle Kuźnica układana jest warstwa ścieralna nawierzchni z mieszanki SMA oraz prowadzone są roboty wykończeniowe. Na węźle Kromołów na ukończeniu jest wykonywanie podbudów z kruszywa. Układanie warstw asfaltowych nawierzchni zaplanowane jest do końca października – wyjaśniają w GDDKiA.