Pod koniec stycznia rozpoczęła się rozbiórka nawierzchni ulicy Armii Krajowej, na węźle Pogoria – na odcinku między rondami. Jak informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zakończenie budowy nowego wiaduktu wraz z dopuszczeniem go ruchu i uruchomieniem całego węzła Pogoria zaplanowane jest na koniec 2024 roku.
Dodajmy, że nowy wiadukt zaprojektowano jako obiekt dwuprzęsłowy. Zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa, a przede wszystkim zapewni odpowiednią widoczność na drodze DW796.
– Zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu. Temu zakresowi towarzyszyć będzie przebudowa oświetlenia oraz kanalizacji w rejonie obiektu – podkreślają w GDDKiA.
Będą zmiany w organizacji ruchu
Tymczasem trwają roboty związane z budową trasy głównej przyszłej drogi S1, a także dróg przyległych. Zaawansowanie prac przekroczyło już 80 proc. Jak informuje GDDKiA, do zakończenia inwestycji pozostało przede wszystkim wykonanie warstwy ścieralnej – ostatniej warstwy asfaltowej na jezdni głównej oraz niektórych przyległych dróg. Łącznie do wbudowania pozostało 26 000 ton nawierzchni. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych prawdopodobnie zajmie to około 60 dni roboczych.
Trwają ponadto prace brukarskie, montowane są ekrany akustyczne, oświetlenie drogowe, bariery energochłonne czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na koniec powstanie oznakowanie pionowe i poziome.
GDDKiA: – Te prace będą trwały do czerwca 2024 r. Ich zakończenie pozwoli na uruchomienie w pełni funkcjonalnego dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Podwarpie i Pogoria. Na tym ostatnim, w rejonie budowanego wiaduktu, będzie punktowo występowało ograniczenie ruchu.
Podczas rozbiórki starego wiaduktu na węźle Pogoria oraz budowy nowego, organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Ruch w rejonie obiektu, podczas postępów prac, będzie przebiegał naprzemiennie – raz po jezdni prawej, raz po lewej lub po obu jezdniach wykorzystując jeden pas ruchu danej jezdni.
Wiadukty, mosty, skrzyżowania…
Przypomnijmy, że w ramach przebudowy istniejącego, niepełna 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej, zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi, powstaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt, ekrany akustyczne, a także dwa węzły drogowe: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria.
Prace, których wykonawcą jest firma Budimex, planowo miały zakończyć się w grudniu 2023 roku. Podpisano jednak aneksy terminowe i zakończenie robót powinno się zakończyć do 24 czerwca 2024 roku. Wyjątek stanowi węzeł Pogoria, który – wraz z nowym wiaduktem – ma zostać oddany do użytku do 31 grudnia 2024 r.
Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 302,5 mln złotych, z czego ponad 168 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.