Dogodna lokalizacja
Centrum Obsługi Pasażera znajduje się w hali głównej dworca w Katowicach. Dworzec zlokalizowany jest w ścisłym centrum miasta, przy Galerii Katowickiej. W jego sąsiedztwie znajduje się Urzęd Miejski oraz Poczta Główna. Pasażerowie trafią do katowickiego Dworca bez większego problemu. Bezpośrednio do budynku prowadzi 6 wejść od:
- ul. Młyńskiej,
- ul. Słowackiego,
- Pl. Szewczyka,
- Galerii Katowickiej,
- Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej,
- ul. Kordeckiego.
Wejście
nie jest zabezpieczone bramkami.
Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami
Budynek dworca został przystosowany do potrzeb podróżujących, o ograniczonych możliwościach poruszania się. Do budynku dworca prowadzi ciąg pieszy, o zgodnej z przepisami szerokości, wykonany z kostki brukowej, betonowej. Budynek oznaczony jest w widoczny i czytelny sposób. W odległości ok. 50 m od wejścia do budynku dworca wyznaczono przejście dla pieszych. Nie zastosowano na nim sygnalizacji świetlnej. Niemniej, pojawiają się na nim pola ostrzegawcze dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz obniżenia krawężników do 2 cm. Droga dojścia do budynku jest odpowiedniej szerokości. Tym samym, pozwala ona na swobodne poruszanie się np. osobom na wózkach.
W budynku znajduje się winda, a do niego, jak i jego wszystkich pomieszczeń, można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. To nie koniec! Na podróżujących ze specjalnymi potrzebami czekają oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz oznaczenia kontrastowe lub w druku powiększonym - dla osób niewidomych i słabowidzących. Dodatkowo, mogą oni skorzystać z pomocy dla osób z niepełnosprawnościami (w tym usługi tłumacza języka migowego). W budynku dworca znajdują się toalety dla osób z niepełnosprawnościami oraz toaleta z przewijakiem - są one czynne całodobowo.
COP – co można w nim załatwić?
Dobre pytanie. Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich to miejsce, w którym podróżujący mogą:
- nabyć bilety na pociągi Kolei Śląskich,
- uzyskać informacje o aktualnym rozkładzie jazdy i cenach biletów na pociągi KŚ,
- zgłosić przejazd osoby ze szczególnymi potrzebami,
- złożyć wniosek na przejazd grupy,
- złożyć skargę i reklamację,
- otrzymać do wglądu aktualne przepisy przewozowe i taryfowe, obowiązujące w KŚ,
a
także zakupić gadżety, czy najzwyczajniej w świecie odpocząć.
Bezpieczna infrastruktura
Od strefy wejścia, do Centrum Obsługi Pasażera prowadzą oznaczenia fakturowe oraz ścieżki naprowadzające dla osób niepełnosprawnością wzroku, z polami uwagi. Nie da się ukryć, że taka infrastruktura wykorzystana w budynku, zapewnia bezpieczeństwo ruchu niewidomych i niedowidzących. Wypukłe linie wzdłużne są wyraźnie wyczuwalne pod stopami i czytelne dla dotknięć białą laską. Ponadto są dobrze widoczne dla osób niedowidzących. Linie naprowadzające są zastosowane w newralgicznych punktach przestrzeni publicznej budynku dworca. A co z miejscem parkingowym? Dobre pytanie.
Parking
z dostosowanym miejscem postojowym dla osób z niepełnosprawnością
znajduje się od strony Placu Andrzeja. Warto podkreślić,
że miejsce parkingowe nie jest ograniczone krawężnikami,
utrudniającymi wysiadanie z samochodu. Drzwi do budynku są
automatycznie otwierane – zgodne z obowiązującymi standardami.
Dodatkowo są one wyposażone w elementy szklane, odpowiednio
skontrastowane. Drogi i wyjścia pożarowe w budynku są
wyraźnie oznakowane. Sam obiekt jest wyposażony w system
alarmowy.
By podróżowało się łatwiej…
Centrum Obsługi Pasażera jest w pełni dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Priorytetem Kolei Śląskich jest zapewnienie komfortowej, optymalnej obsługi wszystkich podróżnych. Właśnie z tego powodu, zarówno COP, jak również pracownicy Kolei Śląskich są w pełni przygotowani do obsługi osób:
- na wózkach inwalidzkich, poruszających się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
- niewidomych i słabowidzących,
- G/głuchych i słabosłyszących,
- Głuchoniewidomych,
- z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi,
- starszych i osłabionych chorobami,
- kobiet w ciąży,
- z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego),
- nietypowym wzroście (w tym również dzieci),
- z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, rowerem.
Do
opisywanych grup, Koleje Śląskie adresują rozwiązania
gwarantujące sprawną, profesjonalną i komfortową obsługę w COP.
Jak dotrzeć do COP?
Do COP prowadzą szklane drzwi. Posiadają one elementy zmatowione, umiejscowione w środku. Na drzwiach zamieszczone są piktogramy, informujące o świadczonych usługach i udogodnieniach. Drzwi otwierają się automatycznie. Aranżacja przestrzeni, szerokość pomieszczenia i drzwi oraz brak zmian poziomów zapewnia trasę wolną od przeszkód.
W Centrum Obsługi Pasażera lada jest umiejscowiona na dwóch poziomach (tzn. 75 cm, 110 cm). Bezpośrednio pod blatem obniżonej części lady, znajduje się przestrzeń. Umożliwia ona podjechanie do kasy przodem wózka i to na całej swojej długości, o głębokości 43 cm. Dla podróżnych posługujących się językiem migowym, KŚ udostępnia bezpłatną usługę tłumacza języka migowego online. Za pośrednictwem tłumacza PJM możliwe jest połączenie z:
- infolinią pasażerską,
- koordynatorem ds. dostępności,
- sekretariatem Kolei Śląskich.
Co ciekawe, usługa jest dostępna we wszystkich kasach biletowych, Centrum Obsługi Pasażera oraz na pokładzie pojazdów KŚ. Centrum Obsługi Pasażera oraz część kas biletowych wyposażono w stacjonarne pętle indukcyjne.
O kolejności obsługi decyduje pracownik kasy. Powinien on zaprosić osobę uprawnioną do obsługi poza kolejnością. W przypadku, gdy pracownik kasy nie zauważy lub nie zaprosi osoby ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością, osoba uprawniona powinna podejść do pracownika i zgłosić taką potrzebę.
Zapewnienie dostępności Centrum Obsługi Pasażera jest jednym z priorytetowych działań Planu działania Kolei Śląskich na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022 – 2024 w ramach projektu Koleje Śląskie dla dostępności.
Koleje
Śląskie – podróżowanie bez przeszkód
Koleje
Śląskie zapraszają!