Przebudowany i wyremontowany odcinek ulicy Podlesie w Dąbrowie Górniczej oddano do użytku we wtorek, 22 kwietnia 2025 roku. Pracę objęły około 800 metrów drogi pomiędzy ulicą Tysiąclecia i łącznicami z drogą ekspresową S1, a właściwie jedną z jezdni. W ramach remontu sfrezowano jej nawierzchnię, która była nierówna i miejscami bardzo dziurawa, a następnie ułożono nowy asfalt.
Ulica Podlesie w Dąbrowie Górniczej przestaje być "dwupasmówką"
Poza remontem nawierzchni, skorygowano układ komunikacyjny w ten sposób, że wyłączono z użycia jezdnię północną (bliżej domów), a wyremontowana jezdnia południowa (bliżej lasu) jest teraz dwukierunkowa. Przebudowa oczywiście uwzględniała niezbędne korekty w obrębie skrzyżowań z ulicami Tysiąclecia, Młodych oraz z łącznicami drogi ekspresowej S1.

W
czasie remontu przeprowadzono regulację instalacji odprowadzania
wody opadowej, w tym położenia kratek ściekowych.
W rejonie skrzyżowań i przewiązek (łącznic między
jezdniami) trwają nadal prace brukarskie.

Także droga wewnętrzna, która jest drogą dojazdową do sąsiadujących domów, została wyremontowana poprzez usunięcie starej warstwy asfaltu i wylanie nowej.
„Jednocześnie, w ramach IV etapu projektu «Zielonej Mobilności», wzdłuż ulicy Młodych i Tysiąclecia trwa budowa ciągu pieszo-rowerowego, a niebawem tego typu ciągi pojawią się również przy ulicy Józefa Wybickiego i alei Zagłębia Dąbrowskiego. Przygotowujemy również V etap projektu «Zielonej Mobilności», w ramach którego planujemy pozyskać kilkanaście milionów złotych na drogi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, m. in. wzdłuż ulic: Myśliwskiej, Podlesie i Janusza Korczaka.” –
– mówi Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza Marcin Bazylak.
Dlaczego ulicę Podlesie zredukowano do jezdni dwukierunkowej?
Ulica Podlesie, według założeń planistów z lat 70. XX wieku, miała prowadzić do jednej z bram Huty „Katowice”. Jednak inwestycji nie dokończono i nie zbudowano wiaduktów nad torami między kombinatem metalurgicznym a ulicą Myśliwską, na skrzyżowaniu z którą zakończono budowę ulicy Podlesie. Wobec powyższego nigdy nie służyła celowi, do którego została zbudowana, a w takiej formie była przeskalowana jak na potrzeby ruchu lokalnego.
W jej ciągu wciąż funkcjonują cztery obiekty mostowe – dwa wiadukty nad drogą (S1) i dwa nad torami kolejowymi. Ich redukcja do pojedynczych obiektów ma być zrealizowana w najbliższych latach w ramach przebudowy S1 oraz w ramach programu „Kolej Plus”, który obejmie modernizację linii kolejowej od Strzemieszyc, przez Tworzeń i Gołonóg do centrum Dąbrowy Górniczej. Wówczas możliwe będzie zredukowanie ulicy Podlesie do jednej jezdni na całej długości. Dzięki temu koszty jej utrzymania mają znacząco spaść.
Co dalej z wyłączoną jezdnią?
Zagospodarowanie terenu, na którym znajduje się wyłączona z użytkowania jezdnia, ma być konsultowane z mieszkańcami. Proponowane jest przeznaczenie części drogi na miejsca do parkowania dla odwiedzających pobliski park oraz dla użytkowników ogródków działowych. Teren ma być także uwzględniany przy projektowaniu nowych zbiorników retencyjnych, które mają gromadzić wodę z opadów.
O co chodzi z tym słupem?
Argumenty za przebudową i dalszymi planami, które przytaczają przez władze miasta, według nas brzmią sensownie. Zupełnie natomiast nie możemy domyślić się zamysłu w pozostawieniu widocznego na zdjęciu słupa na środku świeżo wylanego chodnika.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!