– Trwa właśnie asfaltowanie drogi pod nowym wiaduktem kolejowym, dzięki któremu raz na zawsze zapomnimy o staniu przed rogatkami w Gołonogu – poinformował w mediach społecznościowych Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – W piątek 28 kwietnia firma Nowak-Mosty przekieruje pieszych i kierowców na nowy chodnik i drogę pod wiaduktem. To pozwoli przystąpić do likwidacji tymczasowego przejazdu przez tory oraz dokończyć budowę peronu, który wydłuży się jeszcze o 23 m.
Co istotne, otwarcie drogi pod wiaduktem oznacza także oddanie do użytku nowego ronda, po drugiej stronie torów. Rondo jest częścią nowego układu drogowego przy stacji w Gołonogu. – Mimo otwarcia drogi pod wiaduktem, to wciąż będzie plac budowy, na którym przez kolejne dwa miesiące będą jeszcze prowadzone prace – podkreśla prezydent Bazylak.
Przypomnijmy, że przebudowa układu drogowego w Gołonogu, wraz z budową centrum przesiadkowego, rozpoczęła się jesienią 2020 roku. Jak wyliczają dąbrowscy urzędnicy, od tego czasu w tym rejonie powstały: licząca prawie 2 km droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i przebudowaną ul. Kolejową, droga pod nowym wiaduktem kolejowym, łącząca ulice Kościuszki i Limanowskiego, tunel pieszo-rowerowy (wybudowano go w miejscu zlikwidowanego przejazdu przy ul. Konopnickiej), droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą, parkingi na 375 miejsc, przejście podziemne z windami między peronami i parkingami i centrum przesiadkowe przy dworcu PKP.
– Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami – informuje magistrat. – Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.