We wtorek, 21 stycznia 2025 roku, otwarto dla ruchu nową drogę w Dąbrowie Górniczej. Inwestycja obejmowała także przebudowę ronda na zespół dwóch rond, aby bezkolizyjnie połączyć trzy istniejące wcześniej ulice z nowo wybudowaną.
Celem powstania nowego odcinka było skomunikowanie północnej części centrum Dąbrowy Górniczej z Gołonogiem oraz osiedlami, do którego prowadzi ulica Jana Cupiała oraz zalewem Pogoria III.
Nowa droga to ulga zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców
Dotychczas, aby przedostać się z ulic Kolejowej lub Marii Konopnickiej, należało skręcić na wschód, w ulicę Księcia Józefa Poniatowskiego, a następnie jechać wśród zabudowań mieszkalnych ulicami Józefa Ignacego Kraszewskiego, Tadeusza Kotarbińskiego i Graniczną, by dotrzeć do alei Zagłębia Dąbrowskiego. W przeciwnym kierunku ruch także prowadzi wśród zabudowań – najpierw ulicą Stanisława Konarskiego, potem Emilii Zawidzkiej i dalej Kraszewskiego do Kolejowej.
Nowa droga została zbudowana wzdłuż torów kolejowych. Wraz z przebudowanym rondem pozwalają uniknąć poruszania się drogami osiedlowymi na tym odcinku, a więc szybciej dla kierowców i jednocześnie – bez dokuczliwych konsekwencji dla mieszkańców. Dodatkowo przywróciło komunikację między częściami miasta położonymi po dwóch stronach torów po zlikwidowaniu kilka lat temu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej.
Dzięki otwarciu nowego odcinka, który łączy rondo, do którego wpadają ulice Kolejowa i Konopnickiej, można dotrzeć do ulicy Cupiała i w zależności od potrzeb – albo skręcić w lewo, na wiadukt prowadzący nad torami kolejowymi – albo skręcić w prawo i dotrzeć do alei Zagłębia Dąbrowskiego – w kierunku Gołonoga.
Przebudowa pojedynczego ronda na układ dwóch rond była niezbędna ze względu na układ przestrzenny w tym miejscu.
Na całej długości nowej drogi o szerokości 7 metrów, poza jezdnią dla samochodów, jest droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych. Fragment biegnący nasypem ma nachylenie 6%.
Przy drodze zainstalowano latarnie w technologii LED.
Może Cię zainteresować: