Kolejne zadania dołączą do prac remontowych rozpoczętych już głównej osi komunikacyjnej w połowie listopada 2021 roku. Teraz podpisano umowę z z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Sobieskiego i części ul. Królowej Jadwigi.
Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów
Modernizacja głównej osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. To wspólna inwestycja Tramwajów Śląskich SA i miasta. Wyremontowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki. Projekt zakłada również wprowadzenie udogodnień dla pieszych i rowerzystów, zaś pasażerowie komunikacji publicznej uzyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.
– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Formalności zakończone, czas na realizację
Przebudowę podzielono na dwie części. Pierwszy odcinek od od strony ul. Kasprzaka do ronda przy Alei Róż wyremontuje krakowska firma ZUE SA, a prace rozpocznie w listopadzie. Druga część obejmuje fragment od alei Róż do granicy z Będzinem. Zwycięzca przetargu zrezygnował z realizacji zadania, w związku z tym prace w tym miejscu również wykona ZUE.
W Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej przedstawiciele Tramwajów Śląskich, Dąbrowy Górniczej oraz firmy ZUE SA podpisały umowy na wykonanie planowanych zmian. W związku z rozpoczętymi już działaniami ruch tramwajów między pętlą przy Powiatowym Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego. Dzięki temu wykonawca będzie mógł realizować zadania bez dzielenia ich na etapy, co przyspieszy prace.
– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystującna prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.
Mniejszy hałas, mniejsze drgania
W zakres miejskich inwestycji wchodzą między innymi przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. Plany zakładają także likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowę dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.
Modernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej liczy około 2000 metrów, a wraz z pętlą prace obejmą około 4800 metrów toru pojedynczego. Torowisko zostanie wykonane w konstrukcji klasycznej przy wykorzystaniu podkładów strunobetonowych. Na przejazdach przez jezdnię, a także przy przystankach tramwajowych zamontowane zostaną prefabrykowane płyty torowe. Wykonawcy zastosują systemy elastyczne montażu szyn, co ograniczy emisję hałasu i drgań. Sześć peronów przystankowych zostanie wyremontowanych, a oprócz tego powstaną trzy nowe. Zamontowane zostaną smarownice torowe. Przebudowa obejmie układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Powiatowym Urzędzie Pracy zmodernizowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym.
Koszty inwestycji
Przebudowa torowiska na ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do al. Róż jest elementem prac „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Koszty modernizacji wynoszą 62 mln zł, a 40% nich sfinansuje spółka Tramwaje Śląskie SA.