Prace związane z wyburzeniem starego wiaduktu na drodze wojewódzkiej DW796 i budową nowego mają zakończyć się do końca roku. – W tym miejscu, do czasu zakończenia prac, funkcjonować będzie tymczasowe owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i św. Antoniego. Tam też zawężono przekroje jezdni do jednego pasa w każdym z kierunków i wprowadzono limit prędkości do 40 km/h – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Trzynaście obiektów inżynierskich
Tymczasem kierowcy mogą już korzystać z nowego, dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S1 o długości 6,61 km wraz z węzłem Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Nowa droga przebiega w śladzie wcześniejszej DK1. W ramach inwestycji wybudowano w sumie trzynaście obiektów inżynierskich – dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych, a także siedem przejść dolnych dla zwierząt.
Powstały ponadto drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km, wybudowano także 4,6 km dróg łącznikowych i przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg. Wybudowano również ponad 2,2 km ścieżek rowerowych i ponad 3,8 km ekranów akustycznych.
– Przybyło szereg urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zamontowaliśmy m.in. 27 kilometrów barier energochłonnych, 11 000 mkw. oznakowania poziomego, ponad 13 km ogrodzeń (w tym blisko 4 km wygrodzeń herpetologicznych dla zwierząt) i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Doświetlono nowo powstałe węzły i drogi łącznikowe za pomocą blisko 450 latarni, a woda opadowa z nowo powstałej kanalizacji deszczowej znajdzie swoje ujście m.in. w pięciu nowych zbiornikach retencyjnych wyposażonych w dwie przepompownie – podkreślają w GDDKiA.
Droga S1 będzie miała 135 kilometrów
Przypomnijmy, że umowa na przebudowę niemal 7-kilometrowego odcinka DK1 na drogę ekspresową podpisana została 11 września 2020 r., a plac budowy przekazano 11 lutego 2021 r. Początkowo inwestycja miała się zakończyć 11 grudnia 2023 r., potem jednak termin przesunięty został na koniec czerwca 2024 roku.
Dodajmy, że docelowo cała droga S1 będzie mieć długość 135 km. Będzie nie tylko ekspresowym połączeniem od autostrady A1 i lotniska w Pyrzowicach do granicy w Zwardoniu, ale także istotnym połączeniem dla ruchu międzynarodowego.
– W realizacji mamy ponad 40 km nowego przebiegu S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz 8,5 km przygranicznego odcinka Przybędza – Milówka. Jesteśmy też na końcowym etapie opracowywania projektów przebudowy S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic – przypominają w GDDKiA.
Przebudowa odcinka DK1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w drogę ekspresowa, realizowana przez Budimex, kosztuje ponad 282 mln złotych. Inwestycja została dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 312 934 443,19 zł, a dofinansowanie z UE to 168 399 881,53 zł.