Dąbrowa Górnicza: ponad 6-kilometrowy odcinek ekspresowej drogi S1 jest już otwarty. Trwają jeszcze prace na węźle Pogoria

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku ponad 6-kilometrowy odcinek przebudowanej drogi ekspresowej S1 między węzłami Podwarpie – Dąbrowa Górnicza Pogoria. Na tym drugim węźle trwają dodatkowe prace przy przebudowie wiaduktu, w związku z czym na niemal 500-metrowym odcinku obowiązuje czasowa organizacja ruchu.

Prace związane z wyburzeniem starego wiaduktu na drodze wojewódzkiej DW796 i budową nowego mają zakończyć się do końca roku. – W tym miejscu, do czasu zakończenia prac, funkcjonować będzie tymczasowe owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i św. Antoniego. Tam też zawężono przekroje jezdni do jednego pasa w każdym z kierunków i wprowadzono limit prędkości do 40 km/h – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Trzynaście obiektów inżynierskich

Tymczasem kierowcy mogą już korzystać z nowego, dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S1 o długości 6,61 km wraz z węzłem Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Nowa droga przebiega w śladzie wcześniejszej DK1. W ramach inwestycji wybudowano w sumie trzynaście obiektów inżynierskich – dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych, a także siedem przejść dolnych dla zwierząt.

Powstały ponadto drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km, wybudowano także 4,6 km dróg łącznikowych i przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg. Wybudowano również ponad 2,2 km ścieżek rowerowych i ponad 3,8 km ekranów akustycznych.

– Przybyło szereg urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zamontowaliśmy m.in. 27 kilometrów barier energochłonnych, 11 000 mkw. oznakowania poziomego, ponad 13 km ogrodzeń (w tym blisko 4 km wygrodzeń herpetologicznych dla zwierząt) i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Doświetlono nowo powstałe węzły i drogi łącznikowe za pomocą blisko 450 latarni, a woda opadowa z nowo powstałej kanalizacji deszczowej znajdzie swoje ujście m.in. w pięciu nowych zbiornikach retencyjnych wyposażonych w dwie przepompownie – podkreślają w GDDKiA.

Droga S1 będzie miała 135 kilometrów

Przypomnijmy, że umowa na przebudowę niemal 7-kilometrowego odcinka DK1 na drogę ekspresową podpisana została 11 września 2020 r., a plac budowy przekazano 11 lutego 2021 r. Początkowo inwestycja miała się zakończyć 11 grudnia 2023 r., potem jednak termin przesunięty został na koniec czerwca 2024 roku.

Dodajmy, że docelowo cała droga S1 będzie mieć długość 135 km. Będzie nie tylko ekspresowym połączeniem od autostrady A1 i lotniska w Pyrzowicach do granicy w Zwardoniu, ale także istotnym połączeniem dla ruchu międzynarodowego.

– W realizacji mamy ponad 40 km nowego przebiegu S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz 8,5 km przygranicznego odcinka Przybędza – Milówka. Jesteśmy też na końcowym etapie opracowywania projektów przebudowy S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic – przypominają w GDDKiA.

Przebudowa odcinka DK1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w drogę ekspresowa, realizowana przez Budimex, kosztuje ponad 282 mln złotych. Inwestycja została dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 312 934 443,19 zł, a dofinansowanie z UE to 168 399 881,53 zł.

Węzeł Zębkowice

Może Cię zainteresować:

Budowa niemal 7-kilometrowego odcinka S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza zbliża się do końca. Węzeł Ząbkowice jest już gotowy

Autor: Grzegorz Lisiecki

22/05/2024

Budowa S1 węzeł Pogoria

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza: przy węźle Pogoria powstanie nowy wiadukt. Koniec prac jeszcze w tym roku?

Autor: Grzegorz Lisiecki

01/02/2024

Węzeł Ząbkowice

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza: węzeł Ząbkowice został częściowo otwarty. To jednak nie koniec zmian

Autor: Grzegorz Lisiecki

19/01/2024