Dąbrowa Górnicza, Sławków. Uwaga, ciężarówki na dwa miesiące wracają na ulicę Strzemieszycką. Problem ma zostać jednak rozwiązany. Tyle, że za jakieś 5 lat...

Od grudnia, na dwa miesiące, ciężarówki kierujące się do Euroterminalu w Sławkowie wracają na ulicę Strzemieszycką. Ma to związek z planowaną budową łącznika pomiędzy terminalem i drogą krajową 94, który ma uwolnić mieszkańców Dąbrowy Górniczej i Sławkowa od tirów, hałasu i spalin.

Fot. UM Dąbrowa Górnicza
Strzemieszycka Dąbrowa Górnicza

Przypomnijmy, że wprowadzane co dwa miesiące zmiany (od sierpnia 2020 roku) w ruchu to efekt porozumienia między prezydentem Dąbrowy Górniczej, burmistrzem Sławkowa i starostą będzińskim. Wcześniej od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie obowiązywał zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7 ton (z wyłączeniem autobusów miejskich, służb komunalnych i ciężarówek dojeżdżających do nieruchomości). Odstępstwem jest także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna.

W grudniu zakaz ponownie zostaje zniesiony – na dwa miesiące. Ciężarówki kierujące się do Euroterminalu w Sławkowie wracają zatem na ulicę Strzemieszycką, a ograniczenia dotyczące ruchu ciężarówek zaczynają ponownie obowiązywać w Sławkowie. Po dwóch miesiącach sytuacja znów się zmieni.

Problem ma zostać rozwiązany

Przypomnijmy, że wzmożony ruch na wąskich ulicach – w przede wszystkim ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej – spowodowany jest nieodpowiednim skomunikowaniem sławkowskiego Euroterminala z trasą S1 i z DK 94. Do tego mieszkańcy Strzemieszyc i Sławkowa zmagać się muszą z dużym hałasem i emisją spalin. Nic zatem dziwnego, że wielokrotnie już protestowali, blokując drogi tirom – czekając na reakcję rządu, ponieważ terminal przeładunkowy ma charakter międzynarodowy. Działają tam spółki sektora publicznego, określane jako strategiczne dla państwa. Do Ministerstwa Infrastruktury apelowali także samorządowcy – przez długi czas bez efektu. Stąd decyzja o naprzemiennym ograniczeniu ruchu dla tirów w Dąbrowie Górniczej i Sławkowie.

Niedawno jednak pojawiła się szansa na rozwiązanie problemu. – W październiku zapadła decyzja, że w piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych Sławków otrzyma 250 mln zł na budowę łącznika między DK 94 i Euroterminalem. To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe, które efekty mają być w pełni widoczne za ok. 5 lat – podkreślają dąbrowscy urzędnicy.

Nowy układ drogowy

W Sławkowie powstanie nowy układ drogowy – z dwoma pasami ruchu – który ma połączyć DK 94 z Euroterminalem, z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków (przebudowane zostaną prowadząca do Euroterminala ul. Groniec oraz ul. Szerokotorowa prowadząca do stacji). Powstanie między innymi węzeł na DK 94, a także cztery obiekty inżynierskie.

Przejście podziemne

Może Cię zainteresować:

Rozpoczęły się przygotowania do wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK. W Strzemieszycach powstanie podziemne przejście

Autor: Redakcja

22/11/2022

Protest mieszkańców w sierpniu 2021 roku

Może Cię zainteresować:

Ulica Strzemieszycka w Dąbrowie Górniczej od 1 lutego do kwietnia znów jest zamknięta dla tirów

Autor: Paulina Gałbas

01/02/2022