Przypomnijmy, że prace przy stacji w Strzemieszycach to wspólna inwestycja miasta i PKP Polskich Linii Kolejowych SA – podobnie zresztą jak te w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu. W Strzemieszycach zadanie „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
– Do szerokiego na prawie 6 m tunelu prowadzić będą dwie zadaszone pochylnie. Na końcu istniejącego peronu wykonawca prac, czyli dąbrowska spółka Nowak-Mosty, dobuduje schody i szyb dla windy. Natomiast dojście do tunelu umożliwi ciąg pieszo-rowerowy, który powstanie po obu jego stronach – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – W ten sposób zrealizujemy cel, który nam przyświecał: zapewnimy mieszkańcom wygodną i bezpieczną komunikację z peronem i obiema częściami dzielnicy. Wszystko ma być gotowe w październiku tego roku – dodaje.
Przejście pod torami będzie miało około 50 metrów długości i połączy tę część miasta od ulicy Towarowej do Transportowej. Jedna z zadaszonych pochylni będzie mieć nieco ponad 70 metrów, zaś druga – niemal 50 metrów długości. Będą przeznaczone dla rowerzystów oraz osób z niepełnosprawnościami. W pobliżu przystanku powstaną również droga rowerowa i chodnik, a planach są ścieżki dla osób niewidomych i słabo widzących – ze specjalną, wypukłą fakturą. Pojawią się też informacje w języku Braille’a. Natomiast w rejonie ulicy Transportowej ma powstać punkt przesiadkowy z parkingiem zarówno dla samochodów, jak i rowerów.
W przejściu zamontowany zostanie system informacji dla pasażerów, oświetlenie, odpowiednie oznakowanie, a bezpieczeństwo mają zapewniać kamery systemu monitoringu.