Pochodzący z 1888 roku dawny dworzec kolei warszawsko-wiedeńskiej od środy, 4 października, znów obsługuje pasażerów. Koszt przebudowy, dofinansowanej z budżetu państwa, wyniósł 18,36 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe SA, natomiast wykonawcą prac była firma Berger Bau Polska z Wrocławia. Przypomnieć warto, że projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna SC z Poznania.
Historyczne wzorce
Renowację przeszła ceglana elewacja obiektu. Została wyczyszczona, a ubytki uzupełniono. Jak podkreśla inwestor, po przebudowie w pełnej okazałości prezentują się fryzy umieszczone pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku. Odtworzono również stolarkę okienną – na wzór historycznej, a także drzwiową oraz poszycie dachowe. Dworzec zyskał również iluminację podkreślającą jego walory architektoniczne nocą. Podświetlany jest też napis i zegar.
Rzecz jasna zmieniło się i wnętrze budynku, w którym przywrócono obsługę podróżnych. Hol połączono z klimatyzowaną poczekalnią. Częściowo ceglane wykończenie ścian nawiązuje do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany pomalowano na kolory w odcieniach bieli i szarości. W podobnej tonacji utrzymano posadzkę wykonaną z płyt granitowych. Aranżację wnętrz uzupełniło nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie.
Tak, gdzie obsługuje się podróżnych są również nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu holu znajduje się kasa biletowa Kolei Śląskich, a w sąsiedztwie poczekalni toalety oraz przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe powierzchnie na dworcu zajmie miasto, a także pomieszczenia techniczne.
Ekologiczne rozwiązania
Co istotne, po przebudowie dworzec stał się przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a w samym budynku i jego otoczeniu powstały ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Na dworcu pojawiły się ponadto oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe obiektu, a także toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Są też ekologiczne rozwiązania. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie, są też zbiorniki do magazynowania wody deszczowej, która jest używana do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania zostaną użyte pompy ciepła. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada Building Management System nadzorujący pracę urządzeń i instalacji.
Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Dodajmy, że zmieniło się także otoczenie dworca. Przestrzeń wokół budynku dostosowano do niedawno wybudowanego centrum przesiadkowego, a także terenu stacji, którą przebudowywała PKP PLK SA. Po zachodniej stronie dworca powstał niewielki budynek łączący w sobie funkcję wiaty rowerowej i poczekalni letniej, natomiast po wschodniej – skwer z zielenią i drzewami.