– Mam nadzieję, że zgłoszone w konkursie Connecting Europe Facility projekty będą zrealizowane i pozwolą podnieść parametry modernizowanych linii – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Trzy
przetargi za 3,7 mld złotych
Jak
informują PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ogłoszono trzy przetargi o
wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez
Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Przetargi
będą realizowane w ramach zdania „Prace na podstawowych ciągach
pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na
odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice –
Zebrzydowice” Współfinansowanie inwestycji planowane jest w z
instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę”
(CEF 2) na lata 2021-2027.
Efektem
inwestycji mają być szybsze i wygodniejsze podróże koleją w
aglomeracji i do granicy z Czechami. W PKP PLK zapewniają, że
mieszkańcy województwa śląskiego „zyskają atrakcyjną ofertę
podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu”.
Zwiększyć się ma ponadto dostęp do pociągów, ponieważ powstaną
nowe przystanki. Z kolei oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i
dalekobieżnego pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Nad
bezpieczeństwem czuwać będą nowoczesne systemy i urządzenia.
Co
się zmieni?
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory. Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co ma dać przewoźnikom szansę na przedstawienie atrakcyjnej oferty przewozowej. Co więcej, linia zwiększy swoją przepustowość – będzie mogło kursować na tej trasie więcej pociągów.
Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki:
Sosnowiec Środula (przy ul. Chemicznej), z którego korzystać będą
mogli mieszkańcy dwóch pobliskich osiedli oraz Katowice Morawa (ul.
Morawa). Z kolei na stacji Sosnowiec Główny i na przystanku
Katowice Szopienice Płd. przebudowane zostaną perony, które
przystosowane będą do potrzeb osób o ograniczonej możliwości
poruszania się.
Dodajmy,
że stacja Będzin, która obsługuje głównie przewozy towarowe,
będzie przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z
ładunkami.
Pociągi pojadą szybciej
Kolejowe
inwestycje w naszym województwie obejmą również odcinek od Tychów
do Goczałkowic - Zdroju (LOT B). Powstaną nowe, wygodniejsze perony
na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna
i Goczałkowice wraz z dojściami z dostępem dla osób o
ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest ponadto
modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów.
Prędkość pociągów ma wzrosnąć do 160 km/h. Bezpieczeństwo
ruchu zostanie zwiększone dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów
sterowania ruchem.
Jak
podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, szybciej i wygodniej
pojedziemy również na trasie z Zabrzegu do Zebrzydowic i granicy z
Czechami (LOT D), gdzie planowana jest między innymi przebudowa
torów i sieci trakcyjnej. Stacje Chybie i Zebrzydowice oraz
przystanki Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl zostaną
dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach
poruszania się.