Wszystko przez pandemię
Tak,
to prawda. Tabory Kolei Śląskich kursowały do Bogumina regularnie.
Niestety, zostały zawieszone. Przyczyną ich wstrzymania, nie był
brak zainteresowania pasażerów, ale wybuch pandemii COVID-19 w
marcu 2021 roku. Po ustabilizowaniu sytuacji pandemicznej,
przywrócenie połączeń nie było już możliwe. Dlaczego?
Uwarunkowania prawne dotyczące wjazdu pojazdów szynowych do
Republiki Czeskiej, uległy zmianie. Czego dotyczyły? Głównie
kwestii standardów łączności i przejazdu na torze testowym.
Wysokie koszty
Dostosowanie
się do nowych, obowiązujących procedur wiązałoby się z dużym
wydatkiem. Mógłby on łącznie wynieść nawet do ok. 1,5 mln.
zł.
Okazuje się, że najbardziej kosztowne jest przeprowadzenie testów
na torze w Velimiu, w środkowych Czechach. Ich głównym celem
jest zbadanie zgodności z normą ČSN 34 2613 ed.3. Najprościej
rzecz ujmując, są to testy kompatybilności elektromagnetycznej.
Niemniej, wieloetapowy proces dostosowania urządzeń łączności do
niedawno zmienionych norm czeskich, to również kosztowna
inwestycja.
- Po pożarze nastawni w stacji Bogumin, całość sterowania ruchem w jej okręgu została przeniesiona do Przerowa. Zdalna nastawnia korzysta z tzw. ERTMS/ECTS. System ten zapewnia interoperacyjność sterowania ruchem kolejowym. W jego skład wchodzi GSM-R, czyli odmiana kolejowej łączności cyfrowej przeznaczonej do wymiany danych i prowadzenia komunikacji. Drugą składową jest ETCS, służący zarówno sygnalizacji kabinowej, jak i automatyzacji procesu prowadzenia pociągów. KŚ jeszcze nie stosują tych rozwiązań, niezbędne jest zatem dostosowanie systemu łączności. Ponadto konieczne jest uzyskanie przez maszynistów certyfikatu podstawowej znajomości języka czeskiego. – podkreśla Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich
Połączenia kolejowe do Bogumina wracają!
Z pewnością pasażerowie, którzy korzystali z połączeń kolejowych do Bogumina cieszą się, że zostaną one przywrócone. Naturalnie nasuwa się pytanie, kiedy to nastąpi?
- Głos pasażerów jest dla nas kluczowy i cały czas szukaliśmy jak najszybszej możliwości przywrócenia połączeń do Bogumina. Odbyliśmy już pięć spotkań w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych ze stroną czeską. Od 11 czerwca do 9 grudnia 2023 r. planujemy uruchomić trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bogumin – Chałupki – Bogumin. Obsługę taborową i maszynistów zapewnią odpłatnie Koleje Czeskie. Znamy już szacunkowe koszty wynajmu taboru i pracowników. Drużyna konduktorska i taryfa przewozowa będą zapewnione przez Koleje Śląskie. Łączny koszt uruchomienia połączeń w tym terminie będzie oscylował w granicach 300 tysięcy złotych. - dodaje rzecznik KŚ
To
nie koniec dobrych wiadomości. Koleje Śląskie planują od 10
grudnia 2023 roku
uruchomić pięć
par połączeń
ich własnym taborem (tzn. 21WEa). Tabor trakcyjny musi jeszcze
przejść badania na dopuszczenie do ruchu na terenie Republiki
Czeskiej. Aktualnie Koleje Śląskie negocjują warunki handlowe i
finansowe uruchomienia połączeń we wskazanej dacie.
Koleje
Śląskie wracają do Bogumina już od czerwca 2023 roku!
Koleje
Śląskie zapraszają!
WWW || FACEBOOK
|| TWITTER