Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza podpisać umowę z
firmą NDI. – Jeśli w ciągu dziesięciu dni nie wpłyną
odwołania od tego wyboru, przekażemy dokumentację przetargową do
standardowej, uprzedniej kontroli prezesa UZP. Po jej pozytywnym
zakończeniu umowę będziemy mogli podpisać w III kwartale 2024 r.
Dla tej inwestycji w kwietniu br. Wojewoda Śląski wydał decyzję o
zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – informuje
GDDKiA.
Ronda,
wiadukty, drogi dojazdowe...
Przypomnijmy,
że obwodnica Kroczyc – o długości ok. 9,1 km – przebiegać
będzie w nowym śladzie. To teren, na którym znajdują się dziś
głównie pola uprawne. – Jej realizacja wynika m.in. z
konieczności dostosowania całego ciągu DK78 do przenoszenia
obciążeń 11,5 tony na oś – tłumaczą w Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad.
W
ramach inwestycji wybudowana zostanie nie tylko sama obwodnica, ale
także infrastruktura towarzysząca, między innymi dwa ronda. Wśród
najważniejszych obiektów inżynierskich wymienić można cztery
wiadukty, które powstaną nad szlakami migracji zwierząt.
Wybudowane zostaną ponadto drogi dojazdowe, chodniki, także z
wydzieloną trasą dla rowerów, zjazdy, kanały technologiczne czy
oświetlenia drogowe.
Co
istotne, powstaną również ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe
oraz system odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze
zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody
opadowe i roztopowe.
Będzie bezpieczniej
Obwodnica
Kroczyc będzie elementem długiego na niemal 50 kilometrów nowego
przebiegu drogi krajowej nr 78 między Siewierzem i Szczekocinami.
– Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, której I etap jest w realizacji, a dla II etapu szukamy wykonawcy, oraz obwodnicy Pradeł. Wojewoda Śląski proceduje aktualnie wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2027 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 50 km DK78 we wschodniej części województwa – podkreślają w GDDKiA.
Między innymi dzięki tym inwestycjom DK78, która rozpoczyna się na granicy z Republiką Czeską i prowadzi do Chmielnika w województwie świętokrzyskim, ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Co więcej, nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego i w efekcie na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Zwiększona zostanie przepustowość połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości także z S11.