Obwodnica Pradeł jest elementem budowy DK78 na odcinku Siewierz – Szczekociny, między innymi wraz z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny.
Dwa ronda i wiadukt
Obwodnica Pradeł – północne obejście miejscowości, będzie miała 2,3 km długości. Powstanie w nowym śladzie jako jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Inwestycja obejmie przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km, a także budowę jezdni dodatkowych – dla obsługi terenu znajdującego się przy drodze.
Na obwodnicy powstaną dwa ronda, a także – między innymi – wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla zwierząt dużych nad DK78.
Jak informuje GDDKiA, w ramach inwestycji powstaną także drogi dojazdowe, rowerowe i chodniki, a także zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica w półtora roku?
W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonawcę tej inwestycji. W przetargu udział wzięło piętnaście przedsiębiorstw, z których pięć zmieściło się w zakładanym przez GDDKiA budżecie. Najtańszą ofertę, w wysokości ponad 64 mln zł, złożyła firma NDI z Sopotu. Dla porównania: najdroższa oferta to 99,7 mln zł. Złożyło ją gliwickie Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.
Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „Buduj”.
– O wyborze najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym 24 maja przetargu zadecyduje cena. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych) – informuje GDDKiA.
Dodajmy, że obwodnica Pradeł jest drugą, która powstanie w województwie śląskim w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.