Dzięki nowej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przewozy towarów linią łączącą katowicki węzeł kolejowy (posterunek odgałęźny Panewnik k/Katowic Muchowca) i Dąbrowę Górniczą Towarową (linia 171) mają być sprawniejsze niż do tej pory.
Pociągi towarowe pojadą nawet 100 km na godzinę
Na odcinku ponad 5 kilometrów, między posterunkami odgałęźnymi Juliusz i Dorota w Sosnowcu, zostaną wymienione tory wraz z siecią trakcyjną. Wyższy poziom bezpieczeństwa mają zapewnić nowe urządzeniom sterowania ruchem.
Po rewitalizacji zostanie przywrócona tam prędkość pociągów 100 km/h (wcześniej były ograniczenia do 30 km/h). Zadanie obejmie też przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych w Sosnowcu. Inwestycja ograniczy również wpływ kolei na otoczenie.
Prace pochłoną 36 milionów złotych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z firmą ZUE S.A. na „Wykonanie rewitalizacji infrastruktury kolejowej na odcinku podg. Dorota - Sosnowiec Dańdówka na linii nr 171” w ramach projektu „Prace na południowo – wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami”. Wartość prac to 36 mln zł netto, finansowanie ze środków budżetowych. Inwestycja jest przewidziana na lata 2021-2023.
W województwie śląskim w ramach modernizacji linii 171 rewitalizowana jest też stacja Sosnowiec Dańdówka. W stacji wymienione są tory, rozjazdy i sieć trakcyjna, przebudowywane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu pociągi pojadą szybciej. O bezpieczeństwo zadbają dyżurni ruchu w nowej nastawni. Projekt obejmuje też remont nastawni w Dąbrowie Górniczej Wschodniej oraz zabudowę urządzeń systemu komputerowego srk na posterunku odgałęźnym Kozioł (między Dąbrową Górniczą Wschodnią a Towarową). Inwestycja jest częścią projektu pn. „Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami”. Jej wartość to 50 mln zł netto. Finał prac zaplanowany jest w I kwartale 2022 roku.