Pod torami pieszo i rowerem. Tunel w Dąbrowie Górniczej połączy obie części Strzemieszyc

9,25 miliona złotych – w założeniu – pochłonie budowa pieszo-rowerowego tunelu pod torami kolejowymi w Strzemieszycach w Dąbrowie Górniczej. 3 listopada otwarto oferty przetargowe. I jak się dowiedzieliśmy – są one zdecydowanie wyższe niż miasto i PKP przewidywały.

ARC
Stacja w Strzemieszycahc. PKP wybierze oferenta, który kompleksowo poprowadzi inwestycję od projektu po wykonawstwo

Tunel pieszo-rowerowy w Strzemieszycach ma powstać w systemie „zaprojektuj i wybuduj” – czyli PKP wybierze oferenta, który kompleksowo poprowadzi inwestycję od projektu po wykonawstwo.

Podziemne przejście połączy Strzemieszyce

Przejście pieszo-rowerowe będzie mierzyć około 50 metrów. W założeniu posiadać będzie zadaszone pochylnie po północnej i południowej części, o długości odpowiednio 72 i 47 m długości oraz szerokości 5,7 m. Dzięki takiemu rozwiązaniu przejście będzie łatwo dostępne dla rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych i z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Do przejścia prowadzić ma ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 metrów, a w samym przejściu i dojściach powstaną ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną też umieszczone informacje w języku Braille’a.

Wielkie zmiany w dzielnicy

Przejście pod torami w Strzemieszycach, to element koncepcji stworzenia w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. Pobliski park ma stać się główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc.

– Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreślał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Ale to nie koniec upiększania Strzemieszyc. W najbliższych miesiącach – na tak zwanym placu Krasnala – stanie tężnia solankowa. Za 512 tysięcy złotych.

Ile ostatecznie będzie kosztować tunel w Dąbrowie Górniczej?

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku. W porozumieniu z PKP PLK określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. PKP wpłaci 4,65 miliona – resztę dołoży magistrat. Ogłoszony 13 października przetarg miał swój finał 3 listopada. I najprawdopodobniej okaże się, że zakładane przez PKP i miasto sumy... nie wystarczą na jego realizację. Jeśli powstanie – będzie to kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami w Dąbrowie Górniczej. Jesienią 2018 roku na stacji Ząbkowice udało się już jeden zrealizować. Wtedy wydano ponad 8 milionów, z czego 3,2 mln złotych dołożyło miasto.