Tunel pieszo-rowerowy w
Strzemieszycach ma powstać w systemie „zaprojektuj i wybuduj” –
czyli PKP wybierze oferenta, który kompleksowo poprowadzi inwestycję
od projektu po wykonawstwo.
Podziemne
przejście połączy Strzemieszyce
Przejście
pieszo-rowerowe będzie mierzyć około 50 metrów. W założeniu
posiadać będzie zadaszone pochylnie po północnej i południowej
części, o długości odpowiednio 72 i 47 m długości oraz
szerokości 5,7 m. Dzięki takiemu rozwiązaniu przejście będzie
łatwo dostępne dla rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych i z
ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Do przejścia prowadzić ma
ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 metrów, a w samym przejściu i
dojściach powstaną ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą
fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach
zostaną też umieszczone informacje w języku Braille’a.
Wielkie
zmiany w dzielnicy
Przejście
pod torami w Strzemieszycach, to element koncepcji stworzenia w
rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze
rekreacyjnym. Pobliski park ma stać się główną i reprezentacyjną
częścią Strzemieszyc.
– Tunel,
który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom
wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema
częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń
rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreślał Marcin
Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Ale
to nie koniec upiększania Strzemieszyc. W najbliższych miesiącach
– na tak zwanym placu Krasnala – stanie tężnia solankowa. Za
512 tysięcy złotych.
Ile
ostatecznie będzie kosztować tunel w Dąbrowie Górniczej?
Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku. W porozumieniu z PKP PLK określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. PKP wpłaci 4,65 miliona – resztę dołoży magistrat. Ogłoszony 13 października przetarg miał swój finał 3 listopada. I najprawdopodobniej okaże się, że zakładane przez PKP i miasto sumy... nie wystarczą na jego realizację. Jeśli powstanie – będzie to kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami w Dąbrowie Górniczej. Jesienią 2018 roku na stacji Ząbkowice udało się już jeden zrealizować. Wtedy wydano ponad 8 milionów, z czego 3,2 mln złotych dołożyło miasto.