Obwodnica Pradeł będzie miała 2,3 km długości. Powstanie w nowym śladzie jako jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Inwestycja obejmie przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km, a także budowę jezdni dodatkowych – dla obsługi terenu znajdującego się przy drodze.
Jak informuje GDDKiA, na obwodnicy powstanie rondo, zaś do najważniejszych obiektów inżynierskich należeć będą: wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką DW794, most nad rzeką Krztynia wraz ze szlakiem migracji zwierząt oraz drogą dojazdową, a także przejście zwierząt dużych i małych nad DK78.
Powstaną ponadto drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenia drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty na początku lipca. Prace wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w ciągu 18 miesięcy od daty zawarcia umowy – bez okresów zimowych.
DK78 ominie niebezpieczne miejsca
Budowa obwodnicy Pradeł to część programu budowy 100 obwodnic. – Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w województwie świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca – podkreślają w GDDKiA. Jak dodają, te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego w północno-wschodniej części województwa śląskiego.
Nowo budowane odcinki mają przejąć znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, a na obecnej DK78 dominować będzie ruch lokalny. A to z kolei wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, a także na zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.