Wczoraj (25 kwietnia) w Będzinie ogłoszono przetarg na budowę centrum przesiadkowego. Czas na złożenie ofert zaplanowano na 10 maja, według planu do połowy maja ma być wiadome, kto stanie się wykonawcą inwestycji. Dworzec autobusowy, parking dla samochodów oraz rowerów w rejonie ulic Sportowej i Małobądzkiej mają być gotowe do końca 2023 roku.
Prace podzielono na dwa etapy. Najpierw projekt, później budowa. Całość ma być gotowa do końca 2023 roku - informuje Krzysztof Bąk, pełnomocnik prezydenta Będzina ds. komunikacji społecznej.
Udogodnienia w nowym centrum przesiadkowym
Centrum przesiadkowe ma mieć poczekalnię dla podróżnych, ogólnodostępną toaletę oraz pomieszczenia socjalne dla kierowców, system informacji o trasach i rozkładach jazdy autobusów. W tym miejscu skorzystać będzie można nie tylko z komunikacji metropolitalnej, ale i autobusów dalekobieżnych. Z Będzina będzie można dojechać do: Bobrownik, Bytomia, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Katowic, Mierzęcic, Ożarowic, Piekar Śląskich, Psar, Siemianowic Śląskich, Siewierza, Sławkowa, Sosnowca i Wojkowic.
Nowe centrum przesiadkowe w Będzinie ma być obsługiwane przez linie autobusowe nr: 6, 24, 25, 27, 28, 40, 42, 61, 67, 79, 90, 97, 99, 104, 107, 125, 200, 243,260, 269, 603, 606, 616, 625, 721, 722, 769, 800, 807, 813, 814, 817, 901, 902N, 904N, 916, 921, M19, AP1
Według założeń, będą mogły tam stać 24 autobusy i zaparkować 90 samochodów osobowych. Oprócz peronów do wsiadania i wysiadania, powstaną zatoki Kiss&Ride, stanowiska dla taksówek, miejsca do ładowania samochodów osobowych i autobusów, parking dla rowerów i motorowerów oraz motocykli, ścieżka rowerowa i skwer - dodaje Krzysztof Bąk.
Wstępne koszty oszacowano na ok. 5,3 mln zł. Znaczna część (5 mln zł) to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Będzin dołoży 300 tys. zł.