Rondo im. Jana Pawła II zmieni się nie do poznania. Jego powierzchnia zostanie podwojona. Przez obiekt będzie przebiegać nowa linia tramwajowa, na którym planowane jest wybudowanie zakończenia połączenia pętlą tramwajową. Linia będzie biec od dotychczasowej pętli tramwajowej przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich – tunelem pod jezdnią, przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda.
W
związku z budową wiaduktu nad torami tramwajowymi, powstanie
centrum przesiadkowe na ul. Braci Mieroszewskich. Przystanki
tramwajowe zlokalizowane zostaną pod wiaduktem, natomiast autobusowe
na. Połączone zostaną klatką schodową oraz windą. Dodatkowo
przystanki: końcowy i dwa początkowe, z torem odstawczym i punktem
dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie przy
ul. Marszałka Rydza Śmigłego.
Rondo, ścieżki rowerowe, chodniki
Nowe rondo będzie dwukrotnie większe. – W środku ronda powstanie pętla tramwajowa, właśnie z tego powodu wyspa musi być dwa razy większa – tłumaczy Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Przy okazji prac remontowych powstaną nowe odcinki drogi rowerowej, położone zostaną nowe chodniki, a na rondzie oraz wokół niego wymieniona zostanie dotychczasowa nawierzchnia. Inwestycja rozpocznie się przebudowy dwóch prawoskrętów: na styku ul. 11 Listopada i Rydza-Śmigłego oraz ul. Braci Mieroszewskich i Zaruskiego. Przebudowa ma zakończyć się w styczniu 2023 roku.
Jakie utrudnienia czekają kierowców?
Od 16 lutego wyłączone z użytkowania zostanie przejście dla pieszych, które prowadzi od ronda aż do ul. Rydza-Śmigłego. Alternatywne przejście wyznaczone zostało w rejonie placu Papieskiego. Zwężony zostanie stumetrowy odcinek przy ul. 11 Listopada – z trzech pasów do jednego oraz fragment ul. Rydza-Śmigłego po zjeździe z ronda również będzie miał tylko jeden pas ruchu.
Zmiany
w ruchu drogowym dotyczą także fragmentu ul. Zaruskiego. Przejście
dla pieszych, które znajduje się przed rondem zostanie wyłączone
z użytkowania. Miasto, by zapewnić alternatywę utworzy tymczasowe
przejście oraz przystanek autobusowy na wysokości wjazdu
do zakładu Magneti Marelli. Omawiany fragment ulicy Zaruskiego
zostanie zwężony, ale ruch w obu kierunkach pozostanie niezmienny.
Dodatkową zmianą będzie wyłączenie prawoskrętu z ul. Braci
Mieroszewskich. Natomiast skręt w prawo w ul. Zaruskiego będzie
możliwy jedynie ze środkowego pasa.