Sosnowiec. Kolejna ofiara śmiertelna na torach kolejowych w miejscu „dzikiego przejścia”. Ile jeszcze musi tam zginąć, by się coś zmieniło?

Dziś rano doszło do tragicznego wypadku na torach kolejowych w Sosnowcu. Podczas przechodzenia przez torowisko w niedozwolonym miejscu, kobieta została potrącona przez pociąg, w wyniku czego poniosła śmierć na miejscu. Ile jeszcze wypadków musi zdarzyć się w tym miejscu, by zdecydowano o budowie sensownej przeprawy dla pieszych?


Do potrącenia doszło w piątek, 14 marca 2025 roku, o godzinie 8:17. Starsza kobieta, która przechodziła przez torowisko pomiędzy ulicami króla Jana III Sobieskiego a Dęblińską w Sosnowcu została potrącona przez pociąg Kolei Śląskich numer KS40902, zmierzający z Gliwic w kierunku Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic. Skład dojeżdżał właśnie do stacji Sosnowiec Główny. Kobieta poniosła śmierć na miejscu.

Na miejscu konieczne były oględziny z udziałem prokuratora i do ich zakończenia skład nie mógł odjechać. Przez ten czas ruch pociągów w obie strony prowadzony był jednym torem. Sytuacja doprowadziła do dużych opóźnień na tej trasie.

Przypomnijmy, że to część kluczowej w skali Polski linii kolejowej numer 1 i trasy międzynarodowej E65. Tędy prowadzone są składy łączące takie miasta, jak Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska, Chorzów Świętochłowice, Katowice, Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Częstochowa i dalej Warszawa w kierunku Gdyni, a w drugą stronę – w kierunku Bielska-Białej, Czech i Słowacji. Tędy przejeżdżają składy PKP Intercity (w tym połączenia realizowane we współpracy z przewoźnikami z innych państw, m. in. z Czech) oraz Kolei Śląskich. Poza opóźnieniami doszło do całkowitego odwołania niektórych składów z dzisiejszego rozkładu jazdy.
Ruch towarowy, w związku z prowadzoną przebudową, nie jest obecnie na tym fragmencie linii prowadzony.

W związku z sytuacją komunikacja zbiorowa organizowana w ramach Związku Transportu Metropolitalnego wprowadziła uznawanie ważnych biletów Kolei Śląskich na trasach przebiegających przez Sosnowiec w autobusach i tramwajach. Bilety kolejowe honorowano na liniach ZTM w godzinach od 8:40 do 12:39.

Niewykorzystana wielka szansa poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu.

Od jesieni 2023 roku trwa remont linii kolejowej nr 1 na odcinku Katowice – Będzin. Inwestycja jest bardzo poważna, gdyż poza wymianą torowisk, obejmuje dobudowanie dodatkowych torów, by oddzielić kolej lokalną od dalekobieżnej i towarowej, powstanie dwóch nowych przystanków, dodatkowych peronów na już istniejących stacjach, remonty i przebudowę wiaduktów oraz innych obiektów.

Linia kolejowa przedziela miasto na dwie części. Jest kilka miejsc na całym sosnowieckim odcinku torów, w których można legalnie przedostać się na drugą ich stronę pieszo. To zasadniczo wystarcza, z wyjątkiem jednego odcinka – właśnie tego, na którym zdarzył się wypadek. Oddziela on od siebie duże osiedla i odkąd autor sięga pamięcią – ludzie przechodzili przez tory w tym, bardzo dogodnym miejscu. Niestety – nielegalnie.

Sosnowiec. Przejście przez torowisko między ulicami Jana III Sobieskiego a Dęblińską i Naftową w Sosnowcu. Na mapie zaznaczono, ile trzeba nadrobić drogi, by legalnie przejść pieszo na drugą stronę torów. Styczeń 2025.
Sosnowiec. Przejście przez torowisko między ulicami Jana III Sobieskiego a Dęblińską i Naftową w Sosnowcu. Na mapie zaznaczono, ile trzeba nadrobić drogi, by legalnie przejść pieszo na drugą stronę torów. Styczeń 2025.

Do tego miejsca prowadzi z jednej strony ślepa droga, która kończy się torami. I przez dziesiątki lat ludzie przekraczali w tym miejscu torowisko, w liczbie kilkuset dziennie. Co jakiś czas stawał tam patrol Straży Ochrony Kolei i wtedy nielegalny ruch w jednym kierunku ustawał, natomiast ruch z drugiego kierunku gwarantował kolei dodatkowe wpływy z mandatów. Jakiś czas temu, w miejscu tym pojawiły się kamery monitoringu, co zmniejszyło nielegalny ruch pieszych jeszcze bardziej. I uznano zapewne, że problem rozwiązano. Ale to nieprawda.

Nieliczni co prawda już piesi – wciąż nielegalnie przechodzą tam przez tory. Z pewnego źródła wiadomo, że wielu z nich żadna kara przez ten czas nie dotknęła, choć robią to regularnie. A dlaczego to robią? Odpowiedź jest prosta. By przejść na drugą stronę torów legalnie, trzeba nadrobić blisko kilometr drogi poprzez skorzystanie z tunelu pod torowiskiem w ciągu ulicy marszałka Józefa Piłsudskiego. Niektórzy zaczęli korzystać z samochodu, zwiększając natężenie ruchu i korki, ale unikając problemów. A inni ryzykują, jak robili to całe życie.

Wiosną 2024 roku Prezydent Miasta Sosnowiec zapowiadał na swoim profilu w mediach społecznościowych prace budowlane na szlaku kolejowym. W komentarzu autor niniejszych słów zadał pytanie, czy miasto Sosnowiec podjęło jakieś starania, aby wspólnie z PKP PLK wybudować przejście podziemne pod torami w miejscu, od dziesięcioleci dla wszystkich problematycznym. Prezydent odpowiedział komentarzem – niestety nie na zadane pytanie – iż PKP PLK S.A. nie planuje budowy takiego tunelu. Domniemywać zatem należy, że miasto nie podjęło żadnych starań i nie widzi ani problemu, ani potrzeby jego rozwiązania, ani szans rozwojowych, jakie dałoby powstanie takiego obiektu. I to kiedy raz na kilkadziesiąt lat – w 166 letniej historii pociągów w tym miejscu – zdarza się okazja, by wybudować przejście względnie bezproblemowo i względnie niedrogo.

Pisaliśmy o tym ponad 2 miesiące temu. Jak widać żadnej reakcji stosownych instytucji nie było.

Prawdopodobnie jest już za późno, gdyż przebudowa torowiska jest na takim etapie, że zmiana planów nie wchodzi w grę. Zwrócimy się ze stosownym pytaniem do władz miasta oraz właściciela infrastruktury kolejowej.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!

Sosnowiec. Zderzenie tramwaju z samochodem na skrzyżowaniu ulic: generała Władysława Andersa i Lipowej. 12 marca 2025.

Może Cię zainteresować:

Sosnowiec. Tramwaj zmiażdżył samochód osobowy. To już drugi, podobny wypadek w tym samym miejscu w ciągu dwóch tygodni!

Autor: Robert Lechowski

12/03/2025

Tramwaj Pesa. Zajezdnia Chorzów Batory.

Może Cię zainteresować:

Dąbrowa Górnicza. Kolizja tramwaju linii 28 z samochodem osobowym. Ruch tramwajowy wstrzymany w obie strony!

Autor: Robert Lechowski

05/03/2025

Sosnowiec. Skrzyżowanie ulic Władysława Andersa i Lipowej. Zderzenie tramwaju i samochodu. 27 lutego 2025.

Może Cię zainteresować:

Sosnowiec. Zderzenie tramwaju z samochodem osobowym na skrzyżowaniu ulic generała Andersa i Lipowej

Autor: Robert Lechowski

27/02/2025

Reklama