Sosnowiec. Niszczejąca, kolejowa wieża ciśnień z 1880 roku będzie wreszcie wpisana do rejestru zabytków?

145-letnia kolejowa wieża ciśnień w sosnowieckich Maczkach zachowała się jako jeden z dwóch tego typu obiektów przy najstarszym dworcu kolejowym w regionie. Historyczna budowla niszczeje od lat, zaś niekonserowana, drewniana nadbudowa, jest w stanie opłakanym. Czy dzięki podjętemu właśnie postępowaniu dotyczącym wpisu wieży do rejestru zabytków uda się odwrócić jej los?

2 kwietnia 2025 roku, na stronach Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach pojawiła się informacja o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wpisu do rejestru zabytków nieruchomych woj. śląskiego następującego zabytku:

„kolejowa wieża ciśnień przy ul. Skwerowej w Sosnowcu-Maczkach, wraz z przylegającym do niej budynkiem maszynowni i dawnego mieszkania maszynisty, zlokalizowana na działce ewidencyjnej nr 792/94, obr. 0008 Maczki, gm. m. pow. Sosnowiec, woj. śląskie.”

Kolejowa wieża ciśnień w Maczkach wreszcie chroniona

Oznacza to, że zgodnie ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, od dnia wszczęcia postępowania w tej sprawie aż do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna, zabronione jest prowadzenie jakichkolwiek prac, w tym robót konserwatorskich, restauratorskich, budowlanych wszelkich innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Zakaz ten obowiązuje także wobec robót, na które wydano pozwolenie na budowę lub na które wystarcza zgłoszenie, a także działań we wszelkich innych decyzjach.
Innymi słowy – do czasu uprawomocnienia się decyzji o wpisaniu obiektu do rejestru zabytków (bądź niewpisaniu) – żadnych prac na obiekcie robić nie wolno, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych, takich jak zagrożenie bezpieczeństwa.

Sosnowiec-Maczki. Kolejowa wieża ciśnień z 1880 roku. 26 marca 2022.
Sosnowiec-Maczki. Kolejowa wieża ciśnień z 1880 roku. 26 marca 2022.

Rejestr zabytków jest wykazem obiektów, które są objęte szczególną ochroną na terenie kraju i jest on najwyższą z możliwych form ochrony substancji zabytkowej. Warto podkreślić, że w przypadku wieży w Maczkach najprawdopodobniej nie będzie możliwe zachowanie drewnianej nadbudowy i konieczne będzie jej odtworzenie. Deklaracje na temat takiego zamiaru dochodziły od właściciela obiektu, czyli PKP, już w ubiegłym roku.

145 lat wieży na granicy miasta (a wcześniej państwa)

Budowę wieży ukończono najprawdopodobniej w 1880 roku. Przeznaczona była między innymi do zasilania w wodę parowozów. Do zbiornika położonego na szczycie tłoczono wodę za pomocą pomp, by następnie, za pomocą rurociągów, doprowadzać ją do parowozów w trakcie obsługi dzięki grawitacji.

Wieża jest młodsza od samego dworca, którego budowę ukończono w 1848 roku jako stacji granicznej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na terenie Królestwa Polskiego (część imperium rosyjskiego). Wówczas sama stacja nosiła nazwę Granica. Sam zabytkowy, monumentalny dworzec kolejowy, także niszczeje, po przerwaniu kilka lat temu prac w ramach umowy pomiędzy PKP a Politechniką Śląską.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!

Stacja uzdatniania wody Maczki

Może Cię zainteresować:

Stacja uzdatniania wody Maczki w Sosnowcu. Modernizm zapomniany. Pisze Maciej Baranowski

Autor: Maciej Baranowski

21/12/2024

Stacja Sosnowiec Południowy. Rok 2008.

Może Cię zainteresować:

Dworzec kolejowy Sosnowiec Południowy, Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska i dlaczego ulica Dęblińska tak się właśnie nazywa?

Autor: Robert Lechowski

31/01/2025

Dworzec Sosnowiec archiwalne

Może Cię zainteresować:

Stacja: Sosnowiec Główny. Miasto na nasypie kolejowym i hałdzie węglowej. Pisze: Maciej Baranowski

Autor: Maciej Baranowski

15/11/2024

Reklama