Sosnowiec. Wiadukt będzie zamknięty o północy. Tymczasem w korkach można już postać – bez żadnego sensu. Przystanek na drodze dla rowerów

O północy, z poniedziałku na wtorek, zamknięty będzie ruch drogowy i tramwajowy pod wiaduktem nad ulicą Piłsudskiego na miesiąc. Spodziewane są zatory na drogach objazdowych, gdyż to nie jedyny wiadukt zamknięty obecnie w Sosnowcu. Tymczasem korkowało się już dziś. Wszystko przez zaskakującą sygnalizację.

Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. 17 lutego 2025.
Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. 17 lutego 2025.

O tym, że przejazd ulicą marszałka Józefa Piłsudskiego dla ruchu drogowego i tramwajowego pod wiaduktem będzie czasowo zamknięty, wiadomo od kilku miesięcy. Szczegóły zmian w organizacji ruchu na czas pierwszego etapu poznaliśmy w styczniu, o czym pisaliśmy tutaj.

Przygotowanie tymczasowych rozjazdów tramwajowych

Jak już wyjaśnialiśmy w tym artykule, sieć tramwajowa będzie czasowo rozdzielona tak, że nie będzie możliwa komunikacja między Będzinem, Dąbrową Górniczą, Czeladzią, Mysłowicami i większością Sosnowca a Starym Sosnowcem, Milowicami, Katowicami oraz miastami Górnego Śląska (poza Mysłowicami). Wszystko przez prace drogowo-torowe w dwóch newralgicznych miejscach. To trwające już roboty na torowisku między Mysłowicami a Katowicami oraz rozpoczęte w miniony piątek (14 lutego) późnym wieczorem prace pod sosnowieckim wiaduktem na ulicy Piłsudskiego. Sieć zasilania (zwana potocznie trakcją elektryczną) została na tym fragmencie zdemontowana, a ruch tramwajów – wstrzymany.

Jeszcze dziś prowadzone są tam prace, które pozwolą na otwarcie tymczasowego połączenia tramwajowego nr 45, które od już od jutra, czyli 18 lutego 2025 roku, połączy Katowice z sosnowieckimi Milowicami. Nie było możliwe przekierowanie ruchu na tę trasę od razu, gdyż torowisko na ulicy Piłsudskiego w kierunku Milowic oraz torowisko na ulicy króla Jana III Sobieskiego nie były połączone ze sobą łukiem torowym, który umożliwiałby bezpośredni skręt z jednego kierunku w drugi i przeciwnie.

Tramwaj, który od jutra zacznie regularne kursy, będzie dojeżdżał do końca torów przed zamkniętym od najbliższej północy wiaduktem, następnie, dzięki tymczasowym rozjazdom oraz dwukierunkowym składom, pojedzie „w drugą stronę”, w dalszą trasę. Nieco skomplikowane, ale najkorzystniejsze w tej sytuacji rozwiązanie.

Gdzie się Wam spieszy?

Wraz ze zmianami, uruchomiono nową sygnalizację świetlną. Jej celem jest regulowanie ruchu drogowego i zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom w czasie, kiedy powyższych manewrów będzie dokonywać tramwaj. Jednak sygnalizacja ta już działa, mimo że ruch tramwajowy zostanie przywrócony tutaj dopiero jutro. I to działa w sposób kuriozalny. Sygnały pozwalają na ruch samochodów przez kilkanaście do kilkudziesięciu sekund, po czym sygnał czerwony go zatrzymuje. Na czas także od kilkunastu sekund do kilkudziesięciu. W takich właśnie odstępach pojazdy zmuszone są czekać, choć nie ma ku temu żadnego uzasadnienia, które wynikałoby z natężenia ruchu.

Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. Czekanie na tramwaj-widmo. 17 lutego 2025.
Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. Czekanie na tramwaj-widmo. 17 lutego 2025.

Tymczasem nawet dziś, w czasie porannego szczytu, tworzyły się w tym miejscu korki, pomimo zmniejszonego ruchu z powodu ferii. Oraz pomimo tego, że część kierowców wybrała alternatywną trasę w przekonaniu, że ta już jest nieprzejezdna.

Nie udało nam się ustalić, czy to jest docelowe działanie sygnalizacji w tym miejscu (rondo w miejscu przecięcia się ulic: Piłsudskiego, Sobieskiego i Jana Kilińskiego), czy też zostanie ona dostrojona, by czerwony sygnał załączał się tylko na czas, w którym manewrować będzie tam tramwaj. Pozostaje mieć nadzieję, że tak. Będziemy monitorować sprawę.

Łapu-capu

Od soboty, 15 lutego 2025 roku, ruszyła zastępcza komunikacja autobusowa, która jeszcze dziś jeździ trasą pod wiaduktem. Natomiast od jutra pojedzie objazdami, jak zapowiadaliśmy. Część autobusów uruchomiono tylko na 3 dni, czyli na czas przeprowadzenia niezbędnych modyfikacji torowisk i od jutra one na trasę nie wyjadą.

Zgodnie z zapowiedziami, utworzono tymczasowe przystanki dla autobusów poruszających się zamiast tramwajów. Odwiedziliśmy cztery z nich. Co do trzech nie mamy uwag – tymczasowość jest od razu widoczna, ale wszystko zdaje się być zorganizowane w porządku. Natomiast jeden utworzono przez wbicie słupa tuż przy drodze dla rowerów. Nie ma „wysepki” dla oczekujących i wysiadających. Pasażerowie przechodzą przez trawnik, a oczekują – jak się można było spodziewać… centralnie na drodze dla rowerów.

Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. Przystanek zastępczej komunikacji autobusowej przy ul. Jana III Sobieskiego. 17 lutego 2025.
Sosnowiec. Pierwszy dzień przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego. Przystanek zastępczej komunikacji autobusowej przy ul. Jana III Sobieskiego. 17 lutego 2025.
Sosnowiec. Wiadukt kolejowy nad ulicą marszałka Józefa Piłsudskiego. 28 stycznia 2025.

Może Cię zainteresować:

Sosnowiec. Zabytkowy wiadukt kolejowy po przebudowie straci historyczny wygląd. Środkowy rząd podpór do likwidacji!

Autor: Robert Lechowski

28/01/2025

Sosnowiec - Milowice. Przystanek Tramwajowy. Listopad 2024

Może Cię zainteresować:

Mysłowice, Sosnowiec, Będzin. Nowa linia tramwajowa? Tak, ale tymczasowo. Po ponad 3 latach przerwy tramwaje jeżdżą znów po Mysłowicach

Autor: Robert Lechowski

03/02/2025

Stacja Sosnowiec Południowy. Rok 2008.

Może Cię zainteresować:

Dworzec kolejowy Sosnowiec Południowy, Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska i dlaczego ulica Dęblińska tak się właśnie nazywa?

Autor: Robert Lechowski

31/01/2025

Reklama