Postępowanie przetargowe dotyczy ośmiu krótkich autobusów hybrydowych o długości między 11,8 metra a 12,15 metra oraz ośmiu pojazdów przegubowych o długości między 17,5 m do 18,75 m. W obu przypadkach dostawa dotyczy także systemu ładowania magazynu energii hybrydowego układu napędowego.
Dotacja na zakup autobusów
Ofertę w przetargu złożyła firma Solaris Bus&Coach z Bolechowa. Dostawa 8 pojazdów o długości 12 metrów kosztować ma 18 697 000 zł, natomiast autobusów przegubowych – 23 124 000 zł. To niemal takie same kwoty, jakie zostały oszacowane przez PKM Sosnowiec. Nowe pojazdy miałby obsługiwać linie 16, 35, 800, 808 oraz 817. Autobusy hybrydowe plug-in będą nowością w sosnowieckim przedsiębiorstwie.
Zakup nowych pojazdów będzie możliwy dzięki pozyskaniu przez miasto blisko 30 mln zł z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – „Czyste niebo nad Zagłębiem” – zakup autobusów hybrydowych.
Klimatyzacja, ładowarki, Wi-Fi, kamery...
Nowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację, ładowarki USB, Wi-Fi, elektroniczne tablice informacyjne, system zapowiedzi głosowych oraz automatyczny system gaszenia pożaru. Otrzymają również system liczenia pasażerów oraz kontrolę trzeźwości kierowcy. Zainstalowany zostanie monitoring; w pojazdach 12-metrowych będzie minimum 8, a w przegubowcach minimum 9 kamer. W każdym pojeździe przynajmniej 5 kamer będzie monitorowało wnętrze pojazdu, 2 kolejne – drogę przed i za pojazdem, a 2 bok autobusu. Zgodnie ze standardami ZTM pojazdy będą koloru żółtego.
– Nowością w autobusach będzie specjalny system, który pozwoli na programowanie pojazdów w taki sposób, by w ścisłym centrum miasta autobusy korzystały wyłącznie z silnika elektrycznego. Program będzie działał automatycznie, kierowca nie będzie musiał nic włączać czy wyłączać. Autobusy zostaną dostarczone w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy. Jest zatem szansa, że zobaczymy je na trasach jeszcze w tym roku – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca
Przypomnijmy, że w zeszłym roku PKM Sosnowiec zyskało 14 nowych autobusów elektrycznych, także z firmy Solaris. Zakup kosztował wówczas 48 mln zł. Do bazy firmy dotarło 5 nowych MAN-ów – za 8,4 mln zł.