„Złote Maski” mają długą tradycję. Od 1967 roku, przez regionalne media i władze województw katowickiego, bielskiego, częstochowskiego i opolskiego, nagradzani byli artyści teatrów. Od 1999 roku nagrody przyznaje województwo śląskie. Do tegorocznych „Złotych Masek” kandydowały te przedstawienia, których premiery odbyły się w teatrach województwa śląskiego od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku. W zeszłym roku zostało zgłoszonych 59 spektakli zrealizowanych przez 21 producentów. – Członkowie komisji nagrody dokonali preselekcji zgłoszeń i do następnego etapu oceny zakwalifikowano 41 tytułów zrealizowanych przez 18 producentów – informują organizatorzy.
„Złote
Maski” przyznawane są w 11 kategoriach: „Spektakl roku” –
nagroda dla instytucji, „Spektakl dla młodych widzów” –
nagroda dla instytucji, „Aktorstwo za rolę kobiecą w spektaklach
dramatycznych”, „Aktorstwo za rolę męską w spektaklach
dramatycznych”, „Aktorstwo za rolę w teatrach lalkowych”,
„Aktorstwo za rolę wokalno-aktorską”, „Aktorstwo za rolę
drugoplanową”, „Reżyseria”, „Scenografia”,
„Choreografia/ruch sceniczny” oraz „Nagroda specjalna”. Tym
razem w kategorii aktorstwo za rolę wokalno-aktorską nominacji nie
ma. Jak wyjaśniają organizatorzy: – Zgodnie z § 4 ust. 3
Regulaminu przyznawania nagrody teatralnej „Złote Maski” w
województwie śląskim, w przypadku braku nominowanych do nagrody w
danej kategorii, komisja może zaproponować równorzędną nagrodę
w innej kategorii regulaminowej. (...) Członkowie komisji
zaproponowali przyznanie 6 nominacji i 2 nagród w kategorii „Nagroda
specjalna”.
Trzy
nominacje do „Złotych Masek” otrzymał Teatr Zagłębia w
Sosnowcu. To nominacje w kategoriach „Spektakl roku” – za
„Poskromienie złośnicy” Williama Shakespeare’a w reżyserii
Jacka Jabrzyka, w dramaturgii Huberta Sulimy, „Reżyseria” –
dla Jacka Jabrzyka za „Poskromienie złośnicy” (a także za
„Węgla nie ma” według tekstu Przemysława Pilarskiego w Teatrze
Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach) oraz do „Nagrody
specjalnej” – dla Igi Gańczarczyk i Remigiusza Brzyka za
podjęcie tematu pamięci w spektaklu „Środula. Krajobraz Mausa”
w dramaturgii Igi Gańczarczyk i w reżyserii Remigiusza Brzyka.
Może Cię zainteresować: