Tramwaje wracają do Dąbrowy Górniczej. Po 2 latach zakończono przebudowę. Jaka organizacja ruchu?

Zakończyła się przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy z Będzinem. Tramwaje linii nr 21, 22 i 28 wrócą na tory w poniedziałek 19 lutego 2024 r.

Tramwaje wracaja do dabrowy gorniczej

Tramwaje wracają do Dąbrowy Górniczej

Zakończyła się przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy z Będzinem. Inwestycja jest wspólnym zadaniem spółki Tramwaje Śląskie i miasta, które jest inwestorem dla części drogowej. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a regularne kursowanie linii tramwajowych zostało zawieszone w marcu 2022 roku.

Generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A. Zadanie tramwajowe jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.

Od 19 lutego zmiany w organizacji ruchu

  • tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • zastępcza linia autobusowa nr T-21 zostanie zlikwidowana.

Wagony niskopodłogowe, czyli komunikacja po nowemu

Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), wybudowano 3 nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenie infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowanie komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenie komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kolej Plus Jastrzebie Zdroj Umowa

Może Cię zainteresować:

Uważacie? CPK doniósł do prokuratury na... PKP PLK. Poszło o budowę linii (a nawet dwóch) do Jastrzębia-Zdroju

Autor: Michał Wroński

16/02/2024

Obwodnica Poręby i Zawiercia

Może Cię zainteresować:

Obwodnica Poręby i Zawiercia: dziesięć firm chce budować drugi odcinek. Najtańsza oferta jest warta około 234 milionów złotych

Autor: Grzegorz Lisiecki

09/02/2024

Nowe autobusy w PKM Sosnowiec

Może Cię zainteresować:

Nowe, hybrydowe autobusy w Dąbrowie Górniczej. 12-metrowe Solarisy kosztowały w sumie niemal 15 milionów złotych

Autor: Redakcja

10/01/2024