Trwa budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia. Warta niemal 414 mln złotych inwestycja ma spory poślizg

W maju rozpoczęto układanie nawierzchni bitumicznej, a wykonane prace umożliwiły przełożenie ruchu drogowego z DK78 na nowy odcinek na początku zadania w Siewierzu – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia zakończy się ponad rok później niż początkowo planowano.

Przypomnijmy, że umowę z konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud, o wartości prawie 414 mln złotych (unijne dofinansowanie to około 215,8 mln zł), GDDKiA podpisała w grudniu 2019 roku, zaś pierwotny termin zakończenia budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia wyznaczono na 23 kwietnia 2023 roku. Po trzech latach, w grudniu 2022, podpisano jednak aneks, który wydłużył czas ukończenia inwestycji do 30 lipca 2024 roku. – Podpisanie aneksu jest następstwem częściowego uznania przez zamawiającego roszczenia ostatecznego wykonawcy w związku z wydłużającą się procedurą uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej – wyjaśniają w GDDKiA.

To bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców tych terenów – obwodnica przejmie bowiem ruch tranzytowy. Dość powiedzieć, że od obwodnicy Siewierza do Zawiercia w ciągu doby przejeżdża ponad 19,5 tysiąca pojazdów!

Uwaga, łosie!

Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu, a także dwóch węzłów drogowych, węzła Kuźnica – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 i węzła Kromołów – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzkiej nr 791. Wjazd na węzły będzie możliwy przez rondo na drodze wojewódzkiej. Inwestycja to także siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt, a także jedno duże przejście, które zlokalizowane jest na początku obwodnicy w Siewierzu i jest przeznaczone dla dużych zwierząt, takich jak łosie (jak informuje GDDKiA, ich populacja we wschodniej części województwa śląskiego – na styku z województwami małopolskim i świętokrzyskim przekracza 200 sztuk).

Na poprawę klimatu akustycznego wpłynie montaż ekranów akustycznych pochłaniających o długości prawie 2 km. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego osiągniemy dzięki budowie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wygrodzenia ochronnego drogi krajowej i oświetlenia drogowego. To ostatnie, aby ograniczyć zużycie energii, wykonane zostanie w technologii LED. Powstaną także ciągi pieszo-rowerowe oraz chodniki o łącznej długość około 400 m – podkreślają w GDDKiA.

Na jakim etapie są prace?

Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia to około 30 procent, roboty mostowe – około 50 proc., a zaawansowanie prac drogowych zbliża się do 20 procent. Z kolei wykonanie wykopów i nasypów to prawie 50 procent. – Warunki atmosferyczne i dobra organizacja pracy wykonawcy, umożliwiły na zabudowanie w maju prawie 13 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych na dwóch odcinkach o łącznej długości 1,2 km. Przełożenie ruchu na nowo wykonaną nawierzchnię uwolniło fronty robót związane z kontynuowaniem budowy przejścia dla zwierząt nad istniejącą DK78. Ruch samochodowy odbywa po się po warstwie wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Widać już zarys węzła Kromołów, gdzie jest największe zaawansowanie prac – to tu kończy się zakres pierwszego odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia. – Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie na długości budowanej obwodnicy zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych oraz zostanie wykonanych osiem zbiorników zastępczych dla płazów – dodają w GDDKiA.

Tymczasowy by-pass

W tym miesiącu ma powstać tymczasowy by-pass na drodze wojewódzkiej nr 796 – na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), co umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym tu wiadukcie drogowym. Od lipca kontynuowana będzie natomiast budowa nasypów w pobliżu obu węzłów, budowa podpór i tzw. ustrojów nośnych kolejnych obiektów inżynierskich.

Dodajmy, że trwa procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia – o długości 7,5 km. Odcinek ten, również z przekrojem dwujezdniowym, będzie się zaczynał na budowanym właśnie węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach. W ramach inwestycji powstaną cztery obiekty inżynierskie. – Uzyskanie decyzji ZRID dla zadania oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót planujemy w II połowie br. Pozwoli to na podpisanie umowy na realizację inwestycji pod koniec I półrocza 2024 roku z planowanym terminem oddania drogi do użytkowania w 2026 roku – wyjaśniają w GDDKiA.

Będzie bezpieczniej i ekonomiczniej na S86 w Sosnowcu

Może Cię zainteresować:

Na S86 w Sosnowcu będzie bezpieczniej? GDDKiA ogłosiła przetarg na wymianę oświetlenia i słupów wzdłuż prawie 2,6-kilometrowego odcinka drogi

Autor: Grzegorz Lisiecki

06/04/2023

Budowa S1 Dąbrowie Górniczej

Może Cię zainteresować:

Trwa budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Inwestycja jest już na półmetku. Kiedy koniec prac? Zobaczcie zdjęcia

Autor: Grzegorz Lisiecki

21/03/2023