Trwa budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Inwestycja jest już na półmetku. Kiedy koniec prac? Zobaczcie zdjęcia

W lipcu 2021 roku rozpoczęto przebudowę DK1 na niespełna 7-kilometrowym odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Prace, które zmienią drogę w bezkolizyjną „ekspresówkę”, powinny zakończyć się pod koniec 2023 roku. Co się dzieje na budowie? Zobaczcie zdjęcia.

Przypomnijmy, że inwestycję o nazwie „Budowa drogi S1 Pyrzowice – Kosztowy, odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1)” realizuje firma Budimex na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej (S1), a w ramach prac na 6,95-kilometrowym odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza wybudowane zostaną cztery mosty i cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, przejścia dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe (Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza – Pogoria). Powstaną także ekrany akustyczne.

Jak informuje wykonawca, zaawansowanie rzeczowe osiągnęło już niemal 50 procent, natomiast zawansowanie finansowe – przekroczyło 57 procent, a przypomnijmy, że wartość inwestycji to 302 519 189 zł. Na ten cel udało się pozyskać dotację ze środków Unii Europejskiej w wysokości 168 399 881,53 zł. Jest już gotowych około 5 kilometrów części jezdni. Budowane są drogi dojazdowe, na zdjęciach z budowy (z 15 marca 2023 r.) widać, jak powstają węzły – bardziej zaawansowane są prace na węźle Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice. Powstają także konstrukcje nośne wiaduktów.

Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, konieczność budowy S1 wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Układu, który – dodajmy – wyprowadzi ruch tranzytowy z miast.

Projektowane parametry drogi ekspresowej S1:

  • Klasa techniczna drogi: S,
  • Prędkość projektowa: 100 km/h,
  • Liczba i szerokość jezdni: 2 x 2 (2 x 7,00 m),
  • Szerokość pasa awaryjnego: 2 x 2,50 m,
  • Szerokość pasa dzielącego: 4,00 m,
  • Obciążenie nawierzchni: 115 ton na oś,
  • Kategoria ruchu: KR 6,
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m.
Przebudowa Staszica i AK Ordona w Dąbrowie Górniczej

Może Cię zainteresować:

Przebudowa ulic Stanisława Staszica i Oddziału AK Ordona w Dąbrowie Górniczej. Uwaga, w przyszłym tygodniu zmieni się organizacja ruchu

Autor: Grzegorz Lisiecki

10/03/2023

Inwestycja w Gołonogu

Może Cię zainteresować:

Wspólna inwestycja Dąbrowy Górniczej i PKP PLK w Gołonogu powoli zbliża się do końca. Kiedy przejedziemy pod wiaduktem?

Autor: Redakcja

09/03/2023