Przypomnijmy, że inwestycję o nazwie „Budowa drogi S1 Pyrzowice – Kosztowy, odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1)” realizuje firma Budimex na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej (S1), a w ramach prac na 6,95-kilometrowym odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza wybudowane zostaną cztery mosty i cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, przejścia dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe (Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza – Pogoria). Powstaną także ekrany akustyczne.
Jak informuje wykonawca, zaawansowanie rzeczowe osiągnęło już niemal 50 procent, natomiast zawansowanie finansowe – przekroczyło 57 procent, a przypomnijmy, że wartość inwestycji to 302 519 189 zł. Na ten cel udało się pozyskać dotację ze środków Unii Europejskiej w wysokości 168 399 881,53 zł. Jest już gotowych około 5 kilometrów części jezdni. Budowane są drogi dojazdowe, na zdjęciach z budowy (z 15 marca 2023 r.) widać, jak powstają węzły – bardziej zaawansowane są prace na węźle Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice. Powstają także konstrukcje nośne wiaduktów.
Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, konieczność budowy S1 wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Układu, który – dodajmy – wyprowadzi ruch tranzytowy z miast.
Projektowane parametry drogi ekspresowej S1:
- Klasa techniczna drogi: S,
- Prędkość projektowa: 100 km/h,
- Liczba i szerokość jezdni: 2 x 2 (2 x 7,00 m),
- Szerokość pasa awaryjnego: 2 x 2,50 m,
- Szerokość pasa dzielącego: 4,00 m,
- Obciążenie nawierzchni: 115 ton na oś,
- Kategoria ruchu: KR 6,
- Skrajnia pionowa: 4,70 m.