Tunel pieszo-rowerowy w Strzemieszycach powstanie na przedłużeniu ul. Astrów. Jego długość ma wynieść 50 metrów. Pochylenia po północnej i południowej stronie zostaną zadaszone; będą miały odpowiednio 72 i 47 metrów długości oraz 5,7 m szerokości. Ich budowa ma ułatwić przemieszczanie się rowerzystom i osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
Do tunelu prowadzić będzie 4-metrowy ciąg pieszo-rowerowy. Dla ułatwienie poruszania się osób niewidomych i słabowidzących w przejściu zostaną stworzone ścieżki z wypukłą fakturą, a na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
– Tunel zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno z peronami, jak i z obiema częściami dzielnicy – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – Mamy także w planach stworzenie punktu przesiadkowego w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów – dodaje.
Inwestycja warta 9,67 mln złotych
Projektem tunelu zajmie się firma Nowak-Mosty, która następnie go zrealizuje. PKP i PKL planowało wydać na inwestycję 9,25 mln zł, jednak pierwsza zaproponowana oferta wynosiła 13 mln zł. W drugim postępowaniu firma obniżyła koszty do 9,67 mln zł. Decyzją radnych inwestycje miasta wzrosły z 4 625 000 zł na 4 836.991,87 zł. 4 mln dotacji trafi do PKP i PKL jeszcze w 2022 roku, a pozostałe 836,991,87 zł w 2023 roku.
Budowa tunelu pod torami jest częścią projektu na zieloną przestrzeń w rejonie ulicy Stacyjnej. Park w pobliżu stacji ma stać się wizytówką części Strzemieszyc. Plan zakłada również budowę tężni solankowej, która jest w trakcie realizacji.
Pierwszy tunel w mieście powstał w Ząbkowicach w 2018 roku. Inwestycja kosztowała wówczas 8 mln zł, miasto zapłaciło 3,2 mln zł.