W ciągu kilku najbliższych lat na Śląsku i w Zagłębiu ma powstać nawet 120 km velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych. Będzie ona stanowiła główny filar komunikacji rowerowej, do którego dojeżdżać będą wszystkie lokalne drogi rowerowe. Dziś (20 maja) władze miast i GZM podpisały porozumienie w tej sprawie.
Z Katowic do Sosnowca
Pierwsza trasa połączy Katowice z Sosnowcem. Przebiegać będzie od katowickich Bulwarów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86. W Sosnowcu przebiegać będzie wzdłuż ulicy Kresowej i dalej obok S86, a następnie wykorzysta ślad dawnej linii kolejowej wzdłuż ulicy Wiązowej oraz Sedlaka do ścisłego centrum miasta i dalej w kierunku ulicy Żeromskiego.
Zagłębiowskie połączenia
Drugi odcinek między Sosnowcem a Czeladzią zakłada dwie wersje trasy: wykorzystanie wiaduktu nad drogą S86 po nieczynnej linii kolejowej lub ul Grota Roweckiego i dalej w kierunku ul. Nowopogońskiej w Czeladzi. Zgodnie z planem droga rowerowa między Sosnowcem a Będzinem rozpocznie się pod wiaduktem DK94 od ul. Będzińskiej wzdłuż której pobiegnie w kierunku granicy z miastem Będzin.
Ostatnia droga rowerowa przetnie ul. Będzińską (przy budynku Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego), dotrze do Czarnej Przemszy i później do przejazdu kolejowego przy ul. Chemicznej. W dalszym ciągu poprowadzona zostanie przez ul. Piotrowicką pod wiaduktem DK94 i dalej wzdłuż nieczynnej linii kolejowej przecinając ul. Sokolską docierając do granicy miast Będzin i Dąbrowa Górnicza łącząc się z osiedlem Mydlice w Dąbrowie Górniczej.