Ruch tramwajowy i drogowy „tunelem katowickim” wrócił 15 marca 2025 roku, co sygnalizowaliśmy filmem na naszej stronie w portalu Facebook. Miało to miejsce dwa dni wcześniej, niż przewidywały plany, o których dokładnie pisaliśmy tutaj. Po wyburzeniu połowy zabytkowego wiaduktu dostępne jest jednak tylko po jednym pasie jezdni w każdym kierunku i nie jest dozwolony wjazd samochodów ciężarowych. Te muszą nadal korzystać z objazdów.
Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiada, że wykonawca przystąpi teraz do budowy przyczółków i podpór pod nowy wiadukt, a następnie odbudowy skrajnych pasów jezdni.
Kolejna przeprawa zamknięta mimo nieukończenia pozostałych
Roboty rozbiórkowe przenoszą się za to na ulicę Stefana Żeromskiego, gdzie rozbierana będzie połowa starego wiaduktu. Docelowo w tym miejscu ma stanąć obiekt szerszy, umożliwiający poszerzenie jezdni, chodnika oraz budowę drogi dla rowerów.
W związku z powyższym należy wziąć pod uwagę, że od poniedziałku, 17 marca 2025 roku, nie będzie możliwa komunikacja między ulicami Stefana Żeromskiego a 3 Maja w tym miejscu. Z uwagi na to, że przebudowa wiaduktu nad ulicą Staropogońską nie została jeszcze ukończona, najkrótszy, możliwy objazd dla samochodów i rowerów prowadzi ulicą Orlą i Parkową (czyli przez tzw. „ślimak”).
Piesi najbliżej będą mogli skorzystać ze schodów prowadzących na wiadukt przy „ślimaku”. W momencie publikacji nie mamy informacji na temat tego, czy działają w tym miejscu windy, by umożliwić wjazd/zjazd osobom z niepełnosprawnością ruchową. Wiadomo, że jakiś czas temu były one wyłączone z użycia
Ruch między ulicami 3 Maja a Stefana Żeromskiego ma być zamknięty do 17 kwietnia 2025 roku.
Duże zmiany w kursowaniu tramwajów
W związku z zamknięciem ulicy Stefana Żeromskiego także dla ruchu tramwajowego, duże zmiany nastąpią w ich rozkładach jazdy. O tym informujemy w osobnym wpisie.