Uczestnicy Zagłębiowskiej Masy Krytycznej organizują przejazd pojazdów napędzanych siłą ludzkich mięśni, aby pokazać, że Zagłębie jest przyjazne dla rowerzystów. Poza tym zwracają uwagę wieloma imprezami, happeningami, iż po Zagłębiu można poruszać się bezpiecznie rowerem, a w dodatku jest gdzie swój pojazd zaparkować.
Cele ZMK:
- zwrócenie uwagi na obecność rowerów w mieście, o czym często zapominają urzędnicy podejmując różne decyzje
- wykorzystywanie asfaltu jako podstawowej nawierzchni dróg rowerowych
- powstanie spójnej sieci wygodnych i bezpiecznych dróg rowerowych, przejezdnych dla wszystkich typów rowerów oraz towarzyszącej im infrastruktury (np. parkingi)
- utrzymywanie głównych ciągów rowerowych w stanie przejezdności przez cały rok (w zimę ruch rowerowy nie maleje po przyjściu pierwszych mrozów, ale dopiero po silnych opadach śniegu, gdy ścieżki są nieprzejezdne);
- większy udział rowerów w ruchu ulicznym.
Od San Francisco do Polski
Wydarzenie promuje także bezpieczną jazdę i używanie lampek rowerowych oraz elementów odblaskowych. Jednym z haseł uczestników jest: „Dosyć korków samochodowych, dziś jest korek rowerowy".
Masę Krytyczną zapoczątkował event w 1992 roku w San Francisco, a w Polsce w 1998 roku w Warszawie. Większą popularność w naszym kraju wydarzenie zaczęła zdobywać po zajściach w 2002 roku, dzięki którym została opisana (rozreklamowana) w prasie i o jej istnieniu dowiedzieli się kolejni rowerzyści. Z czasem w Warszawie zaczęły zachodzić pozytywne zmiany, ale powoli. Poprawiła się jakość dróg rowerowych, pojawiła się również możliwość przewożenia rowerów w komunikacji miejskiej.
Zagłębiowska Masa Krytyczna
Jubileuszowa Zagłębiowska Masa Krytyczna zaplanowana jest na 3 maja. Rowerzyści wystartują o godzinie 15:00 sprzed Dworca PKP w Sosnowcu. Tegoroczna trasa liczy niecałe 11 km, przejeżdża przez Będzin, a kończy się w Czeladzi. Każdy uczestnik otrzyma odblaskową kamizelkę. Na mecie będzie dostępny ciepły posiłek, a do wygrania są rowery.